Inlägg 1 av 7
2013-03-08, kl 11:16
Nästa steg ? Kommit på en bra produkt.
De sista dagarna har jag efter mycket fram och tillbaka börjat skissa på en produkt som jag länge känt saknas i butiker.
Jag har gjort en del undersökningar och sökningar på nätet och kan se att det finns liknande produkter/produkterna men kan inte se exakt det jag tänkt på eller är ute efter.
Jag har gjort 3 sidor med skisser och på produkterna och jag har även börjat tänka på potentiell marknad. Slutanvändare är konsumenter.
Så tanken är sälja till återförsäljare men oxå ev sammarbete med eventuellt andra leverantörer som har samma målgrupp.
Jag har extremt lite erfarenhet av denna business men är snabblärd och har plockat upp en del de sista dagarna.
Det jag vill utesluta är att jag visar upp min produkt för "x" person och att denna på något sätt hamnar i fel händer, dvs att någon spinnar vidare på min ide.
Just nu är jag ganska engagerad i detta, så möjligen jag behöver få fötterna ner på jorden. Kanske är det så att denna produkt har funnits/finns eller att det inte finns marknad för det.
Jag vill oxå veta vad som är att rekommendera.
Skall man först gå via t.ex Almi för att konsultation och hjälp eller ska man först agera på egen hand ? Skaffa fram en protoyp för att sedan presentera för några återförsäljare. Se hur responsen är och sen kalkylera efter detta.
Iom att jag inte har någon direkt erfarenhet av branchen generellt sett så har jag inte heller full överblick på dels termer och sen är jag dåligt insatt i hur processen ser bakom. Från ide till produktion och vilka steg man ska gå. Utgår ifrån att det inte finns en mall och detta är förstås individuellt.
Sedan så undrar jag när man ska försöka patentera en produkt i processen.
Får jag fram en protoyp i Kina t.ex så vill denna fort bli kopierad kan jag tro ?
Mycket funderingar här.
Tack på förhand :)
Mvh
Svara Svara med citat