Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Retroaktivt traktamente?

Inlägg 1 av 3

2013-11-17, kl 15:51

desso

desso

Inlägg: 3

Retroaktivt traktamente?

Hej,
Det är så att en anställd har glömt att rapporterat in traktamente vilket är en ganska stor summa totalt sätt + att jag vill ju få avdrag för mina socialavgifter osv på nästa deklaration.

Ska jag endast gå tillbaka till verifikationen där jag har bokfört utbetalning för hans lön och korrigera den och sätta in på traktamente kontot och sedan skicka in en rättelse för den månadens skattedeklaration?
För han blir ju således inte drabbad som en korrigering sker utav skatt + sociala och den rena lönen har han ju redan fått.

Hur gör jag med hans lönespec? Kan jag skicka ut en lönespec som en bevisning att jag har korrigerat den ack bruttolönen?
För jag kan väll inte vara tvungen att ändra varje lönespec det blir ca 7st ny som skall skickas ut och blir ett hel-vete att korrigera alla för hand.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-11-19, kl 19:03

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

När det gäller löner och förmåner använder man sig av kontantmetoden (dvs. du redovisar löner etc i den skattedeklaration som lämnas månaden efter utbetalningen). Lägg till hans samlade traktamenten nu i novemberlönen så redovisar du till SKV i skattedeklarationen den 12/12.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2013-12-05, kl 19:44

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej!

Traktamenten och milersättning är något som inte kommer med i arbetsgivardeklarationen. detta redovisas endast på kontrolluppgiften som lämnas i januari.

Det som kommer med på en arbetsgivardeklaration är bruttolön och förmåner källskatten och sociala avgifter.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat