Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Slask konto?

Inlägg 1 av 4

2013-11-15, kl 10:35

desso

desso

Inlägg: 3

Slask konto?

Hej,
Nu när jag gör boksluts arbetet så ser jag att det finns 20kr för lite på kontot, jag har gått igenom alla kontoutdrag osv från swedbank och allt stämmer enligt bokföringen, men inte enligt kontoutdraget.

Det är inget fel i bokföringen utom någonstans på kontotutdragen, finns det något slaskkonto jag kan tillfälligt bokföra detta mot så att jag kan gå vidare i mitt arbete så får revisorn kolla på detta?
Kan ju inte skapa ett nytt räkneskapsår i bokföringen förens denna verifikation är gjord.

Tack på förhand.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2013-11-15, kl 10:48

BusinessManagern

BusinessManagern

Inlägg: 19

Tja!

Det brukar gå ganska enkelt att hitta om man jämför med kontot. Kanske har du råkat boka in något på fel sida om debet och kredit? Jag brukar exportera allt till excel och lägga in allt från banken i samma flik, då kan man enkelt jämföra lite snabbt vart felet ligger.

Dock är 20 kr inte hela världen och kan bara skrivas av mot ett privat uttag eller liknande. Det är lite svårt att säga exakt hur du ska bokföra för att göra det så rätt som möjligt. Det beror lite på företagsform och annat.

Jag vet att jag har gjort en gång i ett aktiebolag där det fanns bokfört pengar i en kontantkassa, som inte fanns i verkligheten, att boka det mot konto 6992 Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla.

Hoppas det hjälpte lite!

BM

www.businessmanagern.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2013-11-15, kl 10:56

desso

desso

Inlägg: 3

Hej,
Tack, men det är inte för mycket pengar på kontot utom för lite pengar enligt bokföringen för att vara precis så fattas det: 19,99kr på 1930 enligt bokföringen.

Så hur kan jag bokföra en insättning så att det korrigerar kontot i bokföringen?
Självklart skriver jag en förklaring på detta i bokföringen och hoppas att revisorn kan korrigera till detta.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2013-11-15, kl 15:05

BusinessManagern

BusinessManagern

Inlägg: 19

Ok, ja det absolut bästa är att försöka lägga lite tid på att faktiskt hitta vart det är fel. För om det inte stämmer med banken så är det ju ett fel någonstans. Försök att börja med att jämföra saldot månad för månad, sen när du har hittat rätt månad så jämför du vecka för vecka, sen dag för dag. Då kommer du garanterat hitta rätt verifikation som inte stämmer.

Men, om det är så att du har en enskild firma så skulle du bara kunna boka in 20 kr som en egen insättning och i kassan på andra sidan. Det är en så oväsentlig summa så det spelar mindre roll.

Eller har du ett AB?

www.businessmanagern.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat