Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

19 år oerfaren, behöver bollplank.

Inlägg 1 av 2

2013-11-08, kl 16:58

Gussman17

Gussman17

Inlägg: 9

19 år oerfaren, behöver bollplank.

Hej!

Jag har varit ute på arbetsmarknaden i 6 månader och känner redan ett sug efter att bli min egen chef. I varje fall på halvtid. Jag har upptäckt en tjänst som kan vara väldigt givande för min kommuns invånare.

Idéen.

Jag bor i den perfekta kommunen för mitt projekt. Med drygt 30 000 invånare blir det varken för stort eller för litet. Rykten och mun till mun metoden går snabbt här.

Tanken är att jag ska starta en hemsida. Hemsidan kodas av min vän som driver eget företag som webbutvecklare. På min hemsida ska lokala företag jämföras. Som en lokal prisjakt. Jag tänkte börja med dessa tjänsterna/affärerna:

Gym - vi har 4 st gym i kommunen, jämföra månadskostnad.
Mataffärer - Vi har 5 stora matbutiker, jämföra priser på varor med samma märke.
Frisörer - Drygt 30 frisörer, jämföra kill och damklippning, färgning och slingning.
Taxi - 3 taxi firmor. Utkörningskostnad samt milpris.
Banker - räntor samt andra intressanta saker för smålånare och t.ex. ungdomsrabatt.
Mäklarfirmor - 3-5 st
Fotvård - 5-8 st
Gravvårdare

Kanske något mer. Tror detta är något som kommer vara välkomnande bland invånare. Betygsättning på företag likt prisjakt. Men en hake är att företag som finns med på sidan kan betala ungeför 100-200 kr/månad för att ha en profil på sidan. Där företagen kan lägga upp bilder, beskrivning, öppentider, karta osv.

Detta kommer vara en bra plattform för företagen att visa sig för nya kunder t.ex. en frisör som fått bra betyg + där de lagt upp bilder på sin profil med välkomnande text, kan de få nya kunder. Alltså win-win. Jag får pengar - företagen får marknadsföring.

Idéen kan jag utvecka vidare med nya kommuner, lunchrestauranger.


Men jag tror även att reklamplats på sidan kan vara attraktiv - för att målgruppen är lokalinvånare. Då tror jag att den lokala städfirman eller lokala hantverkaren vill göra reklam på min sidan för att den är så nichad till kommunem.




Hagla på kritik. Hur ska jag nå ut till befolkningen? Mun till mun, försöka få reportage om "ung företagare" kanske tidningen vill skriva om?



ALL respons är välkomnande.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2013-11-08, kl 21:00

Aron

Aron

Inlägg: 2

Med risk för att hämma företagarandan så måste jag nog säga att idén redan existerar i form av http://www.rejta.se . Kanske inte inriktat mot just din lokala ort. Men måste nog säga att idén inte skulle vara alltför lyckad. Man får tänka ur företagarens synvinkel. Vad skulle få företagaren att vilja betala 200 kr/per mån på en tjänst där deras företag har fått låg rating. Där förlorar de snarare kunder än att de får in nya kunder. Ur min synvinkel är idén inte alltför väl genomtänkt. Ursäkta ifall det låter väldigt negativt, men jag har en tendens att gå rakt på sak. Finns ingen anledning att ta en massa skitsnack om att idén är bra och att du bör köra hårt.

Men jag har en del tips som kan förbättra hela idén. Skicka pm så berättar jag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat