Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

En kompis har en affärsidé

Inlägg 1 av 1

2013-10-17, kl 18:52

AndreasC

AndreasC

Inlägg: 3

En kompis har en affärsidé

Jag har en vän från en utbildning vi gick tillsammans och vi är båda arbetslösa. Det var han som kom med idén att vi skulle starta eget men jag är väldigt osäker när det gäller affärsidéen.

Han hänvisar till ett företag i Malmö, Rut och Rot Hemservice AB och vill att vi ska starta ett liknande företag. Jag är väldigt tveksam eftersom vi inte har någon erfarenhet eller utbildning att utföra något av det som företaget i Malmö gör i någon större utsträckning. Vi har gått en elutbildning men har ej behörighet och jag har praktiserat lite med parkarbete. Det är stort det enda vi har i bagaget. Vi har heller inte möjlighet att anställa någon i uppstartsskedet av företaget.

Företaget i Malmö skickar professionellt folk med utbildning och erfarenhet. Det är städare, det är elektriker osv. Han verkar tro att det inte behöver vara så seriöst i början utan man kan börja smått och arbeta sig uppåt. Jag är inte lika säker. Jag inbillar mig att om någon ska anlita en firma för hemservice så vill man ha erfarenhet och folk som kan sin sak. Jag kan heller inte förstå hur vi ska kunna erbjuda en bredd, inte bara för det faktum att vi saknar erfarenhet och utbildning, men också för att vi bara är två stycken. Hur ska vi hinna med att leverera våra tjänster till alla som vill ha dem när vi bara är två personer?

Jag vill inte baktala min vän men han är tyvärr väldigt desperat och gav det intrycket redan på utbildningen. Han är en trevlig och snäll person men jag är rädd att han inte riktigt förstår vad som krävs. Jag får intrycket att han tror att man bara kan hoppa in hursomhelst. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara allt detta för honom så att han föstår. Han är desperat för att han inte får tag i ett jobb vilket jag förstår till 110%. Jag får intrycket att han lätt blir lite nedslagen och att han upplever det som att man inte vill när man försöker förklara varför man inte tror på idéen. Samtidigt säger han att om detta inte fungerar så kan vi se ifall vi kan hitta en annan idé så han verkar i alla fall inte vara helt oresonlig.

Vad tror ni? Är det en rimlig idé? Kan man starta med ett mindre utbud av tjänster?

Svara Svara med citat