Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Skriva avtal för tjänster?

Inlägg 1 av 5

2013-09-30, kl 14:23

1984

1984

Inlägg: 1

Skriva avtal för tjänster?

Hej!

Jag har precis startat en städfirma (enskild firma) och kommer rikta in mig på flyttstäd.
Det mesta är fixat som F-skatt, momsregistrering, material och hemsida (har dock inte registrerat något namn (ännu)). Har arbetat som lokalvårdare och har alltid tagit hand om flyttstädningen när jag själv, familjemedlemmar eller nära vänner flyttat - med gott resultat!

Men en sak jag funderar över är om jag måste upprätta någon form av avtal som köparen skriver under då jag t.ex. hämtar nycklarna till lägenheten/huset som skall städas. Jag hade från början tänkt skicka ut en bokningsbekräftelse via e-post (alt. vanlig post) där allt viktigt står såsom datum när städningen skall utföras, när nycklar ska hämtas, vad som ingår, bra att tänka på innan samt pris. Men så pratade jag med en vän som tyckte jag skulle ha ett avtal som köparen fick skriva under som en säkerhet för båda parter. Han menade att annars kanske kunden struntar i att betala fakturan och kan säga att jag aldrig varit där, alt. att denne inte är nöjd och därför inte tänker betala.

Har lite funderingar kring detta eventuella avtal isåfall, vad skall stå med? Vad händer om personen som köper tjänsten redan har flyttat och det är t.ex. en granne som lämnar ut nycklarna. Kanske bokar städningen med kort varsel och jag inte hinner få det underskrivet?

Jag vill bara undvika krångel och missförstånd så långt det är möjligt. Missförstå mig inte, jag är noggrann med städningen och hoppas att alla kunder kommer vara nöjda. Har även garanti som innebär att om det är något kunden är missnöjd med så kommer jag och rättar till det. Men jag vill ju samtidigt slippa råka ut för kunder som bara är ute efter att "jävlas" och försöka slippa att betala.

Vad tycker ni, behövs det ett avtal som båda parter skriver på eller "räcker" det med en bokning med en bokningsbekräftelse där det står tydligt vad som gäller?
Hur skulle ett sådant avtal isåfall se ut?

Tack på förhand för svar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2013-10-01, kl 10:39

Formvilja

Formvilja

Inlägg: 35

Det är alltid bra med en offert innan arbete påbörjas. Där ska det stå saker som kostnad, leverans, betalning och övrigt som gäller. Man behöver inte ha en underkrift utan det räcker med att kunden skriver "jag godkänner" i ett mejl till dig så har ni båda accepterat avtalet mellan er. Utan offert kan det bli svårt att hävda någonting om kunden skulle klaga på tiden, kostnaden eller liknande.

Josefin Andersson
Grafisk formgivare
http://formvilja.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2013-10-01, kl 12:26

AdActa

AdActa

Inlägg: 7

Kolla in på hmallar.info neller liknande så hittar du gratis avtalsmallar som kan vara till hjälp för dig.

Hälsar
Robert

“I have a theory that the truth is never told during the nine-to-five hours.”
― Hunter S. Thompson

www.ad-acta.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2018-07-06, kl 13:03

stoffe03

stoffe03

Inlägg: 121

Jag tycker offert som Josefin säger låter bra, tror de flesta företagen gör på det viset. Vill du ha en klarare bild av processer kan du ju alltid leta upp andra flyttfirmor, kolla deras hemsidor hur de är strukturerade, processer, hur de liknar varandra och inte, om det finns något du skulle kunna göra bättre eller enklare för besökare så att du sticker ut och sen kan du ju be om en offert (som du självklart inte kommer driva vidare efteråt) från de olika bolagen också för att titta hur de går till väga, vad för innehåll offerten har osv. ja, jag tror du förstår vad jag menar.

Än en gång som Josefin säger så räcker det med att det finns någon typ av dialog mellan er där det framgår tydligt att de går med på det du erbjuder. Så länge du är tydlig och undviker missförstånd så tvivlar jag starkt på att kunderna blir missnöjda, om det nu inte är en pajas som försöker lura dig.

Företagskonsult
Virtuell assistans/frilans
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2021-02-11, kl 11:02

David72

David72

Inlägg: 1

Det är alltid bra med offert. Vi brukar alltid erbjuda kostnadsfri offert på golvslipning när vi är ute hos kund.

Kontakta mig så kan jag dela en awesome mall som passar många olika tjänster.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat