Citat:
Ursprungligen postat av: Liz1
Jag kollar inte denna sida på en dag - så hittar jag dessa inlägg.
Jag blir både förbannad och ledsen.
Det enda jag ville var att få någon sorts vägvisning och inom företagande (vilket jag trodde var hela syftet med startaeget.se - men jag kanske har fel?!), inte en massa påhopp om att vara oseriös och mindre bemedlad.
Ett hjärtligt tack dock till Mattias!
Jag har en ekonomisk utbildning i grunden och min familj driver idag ett eget företag - dock i en annan företagsform än vad jag själv önskar i eget syfte.
Jag tror helhjärtat på att man ska starta ett företag inom det man är utbildad inom. Det behöver inte nödvändigtvis vara att man ska göra allt i verksamheten själv (över tid tror jag det alltid är bra att delegera ut ansvaret så att företaget klarar sig även utan ens direkta input i varenda operativa del).
Främst beror detta på att man har en fördel i det man redan vet. Att veta hur en viss typ av yrke fungerar är perfekt eftersom man också vet vad som inte fungerar optimalt och vad man själv retar sig på inom det yrket. Det är just det där som man retar sig på som är affärsmöjligheten. Ifall man själv retar sig på något då är det stor chans att fler retar sig på det. Då kan man underlätta för dessa andra personer inom samma yrkeskår mot en ersättning av något slag. Denna ersättning blir omsättningsmöjligheten.
Liz, jag skulle satsa på något inom ekonomi om jag var dig. Något nischat. Sedan skulle jag börja med att tänka ut vad jag retar mig på inom ekonomiyrket. Sedan hade jag tänkt ut vad ett beställningsavtal skulle kunna innehålla (affärsförslaget, pris för tjänst eller produkt m m. Beroende på om man vill bygga produkt- eller tjänstebolag). Där efter hade jag kontaktat en affärsjurist som, exempelvis, vinge.se. Jag hade bett de hjälpa mig med ett ta fram ett juridiskt bindande beställningsavtal (som ska fungera som ett standardavtal. Som du kan kopiera upp i flera exemplar). Sedan hade jag lokaliserat målgruppen och hur jag skulle nå de. Där efter hade jag försökt få de att signera kontraktet (givetvis under etiska och lagliga former).
När man börjar att få ett par beställningar signerade (i e beställningar värda 1 miljon + kr) kan man börja leta rund på, säg, elance.com efter en VD som söker uppdrag i Sverige. Det är jäkligt dyrt att gå via headhunting firmor för sådant. Så antingen gör man ett försök via
www.elance.com eller så betalar man mer pengar för hjälpen via headhunting firmor som rekryterar just ledningspersonal o dyl. Det du behöver i början är just en opportunistisk VD som är beredd att ta lite mer flexibla kompensationer i starten, i e aktieoptioner i företaget eller dylikt. Och helst ska personen befinna sig i Sverige så man slipper betala för flyttkostnaderna. Du vill ha en entreprenöriell VD person. En risktagare. Det viktiga med en VD är så klart att personen har rätt kompetens för verksamheten (i e ekonom. Om du ska starta ett finansiellt företag av något slag) och personen ska ha framgångsrik bakgrund inom finansiella sektorn sedan tidigare, men behöver inte ha varit VD tidigare, men åtminstone chef av något slag så att personen har bevisat sig som en god hanterare av människor. Dessutom ska personen givetvis upfylla finansinspektionens regler för ledningspersonla i finansiella bolag (i e inga kronfogdeskulder, finansiella anmärkningar eller kriminellt registrerad bakgrund. Dessutom inte satt i näringsförbud m m. Kan tänka sig att de kräver relevant utbildning också. Hör med myndigheten direkt).
När du har VD på stand-by, redo att hoppa ombord när finansiering för startup kostnader och operativ drift (resultatbudget och likviditetsbudget m m) är avklarad, då kan du direkt gå till alla platser du kan tänka dig där de har pengar. Banker, ALMI, private placements (det finns olika källor för detta och det kostar en slant att faktiskt få igång detta, därför är det väl att rekommendera att man får med sig en såddfinansiär att finansiera en "road show" som man kallar det för) m m.
Givetvis måste du säkerställa att du har eventuella immaterialrätter skyddade m m. Detta kan vinge.se, mot en avgift, säkerställa åt dig. Eller så kollar du direkt med PRV.se.
Tre steg mot potentiellt företag alltså: juridiskt bindande beställningar, kompetent och relevant VD på stand-by (entreprenöriell) samt finansiering.
Finansiering av ett bevisat produktkoncept (detta bevisas med immaterialrätt), kommersiellt koncept (bevisas med en massa signerade, juridiskt bindande beställningar) samt bevisat management team (bevisat på så sätt att de har rätt kvalifikationer för positionen) är en självklarhet. Finansiering bygger på att alla dessa delar är på plats. Jag är säker på att du har studerat detta. Som ekonom studerar man företagsekonomi o dyl.
Så till nyckelfrågan: var ska du få tag i finansiering av din insats i företaget? Din insats, eller equity är de juridiskt bindande beställningarna ("juridiskt bindande" ger dig makten att faktiskt påstå att de är värda något). Om vi tar exemplet ovan skulle du med 1 miljon kronor i juridiskt bindande avtal ha 1 miljon kr att investera. Utan omsättningen är verksamheten trots allt lite värt att investera i. Eller hur? Så om verksamheten behöver ha ytterligare 9 miljoner kr för att finansiera starten samt finansiera delar av det första året eller två i likviditet då blir total finansiering 10 miljon kr varav 10% av det kommer från dig. Så rent tekniskt bör du då få 10% av bolaget (förslagsvis 10% av röster och kapital. Såvida du inte vill avkräva lite mer rösträtt på dina egna aktier, säg A aktier med 10 röster per aktie :)).
Vill du inte själv "ragga" kunderna. Kontakta vendator.se eller bokabesok.se och se om de kan assistera när det är dags att få signerade beställningar. Hade jag gjort. Hör efter för en offert. Man behöver ju inte acceptera offerterna trots allt. Det finns en lyx i att outsourca till kompetenta medhjälpare. Man behöver inte vara smart på allt. Tack och lov.