Inlägg 1 av
4
2013-08-26, kl 19:13
David
Lund
Inlägg: 7
Leverantörsskulder vid årsbokslut
Kontantmetoden, deklaration, Skatteverkets blankett Förenklat bokslut, kod B15. Leverantörsskulder vid årets slut.
Fråga 1:
Ska jag bara ta upp direkta kostnader för varor? Inte kontorsmaterial, frakter etc.?
Fråga 2:
Om en faktura för varor innehåller en fraktkostnad, ska den kostnaden slås i hop med varorna och bokföras som varukostnad eller separeras och bokföras som frakt? (Frågan avser även vid löpande bokföring).
Svara
Svara med citat
Inlägg 2 av
4
2013-08-28, kl 15:58
Momskatten
Inlägg: 10
Hej!
1) Du skall i B15 ta upp allt företaget per årets slut är skyldig leverantörer oavsett om det avser varor, kontorsmaterial, frakter, påminnelseavgifter eller moms (såvida det inte av någon anledning skulle råka vara skuldfört någon annanstans).
2)Jag rekommenderar att du betraktar frakten som en kostnadskomponent i varukostnaden, och alltså inte bokar frakten separat (varken löpande eller i bokslut). Ur bland annat ett momsmässigt perspektiv är det nämligen så man ser på fraktkostnader.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
4
2014-07-25, kl 10:20
JonathanSjoholm
Inlägg: 61
Finn billigt kontorsmaterial hos Office Moose -
www.officemoose.com
-------------------------
www.officemoose.com
http://officemoose.com/kampanjer.html
http://officemoose.com/contacts/
https://www.facebook.com/officemoose
https://www.linkedin.com/company/office-moose
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
4
2014-07-25, kl 10:21
JonathanSjoholm
Inlägg: 61
billigt kontorsmaterial hos Office moose
www.officemoose.
-------------------------
www.officemoose.com
http://officemoose.com/kampanjer.html
http://officemoose.com/contacts/
https://www.facebook.com/officemoose
https://www.linkedin.com/company/office-moose
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat