Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Starta ett konsult företag?

Inlägg 1 av 3

2013-07-22, kl 14:09

chaste

chaste

Inlägg: 1

Starta ett konsult företag?

Hej!

Jag hoppas att tråden hamnar rätt.

Jag har under en längre tid gått och tänkt på att starta upp ett företag, ett konsult företag. Det är så att jag har lärt mig ett språk och bott i ett annat land under ett par år, min fru kommer från detta land. Vi har båda goda kontakter i landet, och vi har tidigare sysslat lite med att hjälpa utländska företag att hitta kunder i detta land, samt ordnat fram utländsk arbetskraft till olika företag. Vi tycker båda att detta har varit roligt, man lär känna många, och varje uppdrag är annorlunda.

För en tid sedan flyttade vi till Sverige, och nu skulle vi vilja hjälpa svenska företag vid förhandlingar, beställningar, hitta företag/fabriker, osv osv.

Det är inte så många i Sverige som behärskar detta språk, kultur är väldigt starkt och viktigt, samt det finns en stor marknad, därför tror jag att detta skulle kunna lyckas.

Jag är för tillfället inte så insatt hur det fungerar när man startar eget i Sverige, men vi hade inte tänkt investera så mycket pengar i början, utan mer testa marknaden lite genom att sätta upp ett företag se om någon behöver hjälp, om inte, ja då förlorar vi förhoppningsvis inget eller i alla fall inte så mycket? De pengar vi kommer investera kommer framför allt gå till lite marknadsföring.

Kan jag och min fru starta ett företag tillsammans? Vi kommer börja med att starta enskild firma, kommer en av oss att få vara ägare och den andra anställd, eller kan båda vara ägare? Kan en av oss vara en medarbetare som delar på vinsten? (Min fru är inte svensk medborgare)


Hur gör man när det gäller betalning, hur skulle ni tagit betalt av de ni hjälper om ni startat ett liknande företag? Betalt per timme? Eller bara låta kunden betala för resultatet?

Om t.ex. ett företag hör av sig och säger att de skulle vilja importera 100 bilar, då har jag tänkt välkomna företaget på ett gratis möte, där vi diskuterar exakt vad de vill ha, sedan tar jag fram olika förslag och erbjuder kanske ett pris med en liten marginal till mitt företag? "kom på gratis möte med oss så ska vi se vad vi kan komma fram till" sedan när jag hittat vad de söker säger jag, att jag tar t.ex. 2% av ordern.


Hoppas ni vill diskutera detta med mig!

VH

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-07-22, kl 20:55

Formvilja

Formvilja

Inlägg: 35

Kul att du är intresserad av att starta eget. Först och främst så kan man endast vara 1 ägare i en enkild firma, annars kan man starta aktiebolag eller handelsbolag där man kan vara fler ägare. Att ha en anställd i en nystartad firma kan vara svårt i början, men det kan man ha i enskild firma men då måste man anmäla sig som arbetsgivare och betala extra avgifter.

Konsulter brukar väl ta betalt per timme? Känns mest logiskt. Men jag kan ha fel. En provisionsdel kan ju också fungera om man tittar på ditt bilexempel. Introduktionsmötet där du ska sälja in dig själv kan du säga är helt gratis. Mitt tips är att se över marknaden och titta på vad andra tar per timme så att ni inte lägger er för lågt eller för högt.

Och om ni vill ha hjälp med marknadsföringmaterial titta gärna in på mitt företags webbplats formvilja.se och hör av er.

Josefin Andersson
Grafisk formgivare
http://formvilja.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2013-07-22, kl 21:58

IsakJonsson

IsakJonsson

Inlägg: 10

Enskild firma kan du starta, men då är det max en person som kan driva den. Här kommer du att vara personligt ansvarig för företagets ekonomi.

För att starta ett aktiebolag behöver du ett startkapital på 50 000 kr och andra (krångligare) regler gäller för bokföring och redovisning. Fördelen här är att företaget är en juridisk person och du kommer inte själv vara ekonomisk ansvarig.

Handelsbolag är lite som enskild firma, men ni kan vara flera som startar. Ett stort varningstecken här dock. Ni kommer alla vara lika ekonomiskt ansvariga, vilket i praktiken betyder att du kommer kunna bli ekonomiskt drabbad för hur någon annan i firman sköter sin ekonomi. Det är lätt att säga i början att man kommer hålla sams och ta sitt ekonomiska ansvar, men det händer frekvent att handelsbolag drabbas av tvister på grund av detta.

Ett annat alternativ är att ni startar varsin enskild firma och sedan skriver ett kompanjonavtal er emellan där ni skriver upp exakt vad som gäller. Det här skulle jag rekommendera.

Behöver ni hjälp med marknadsföringen kan ni kika in min portfolio och hemsida i signaturen här under.

/Isak

Grafisk Designer och Civilingenjörsstudent
www.IsakJonsson.se
www.beerenberg.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat