Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Fråga om moms

Inlägg 1 av 3

2013-05-14, kl 15:45

Shade

Shade

Inlägg: 1

Fråga om moms

Hej,

Jag har haft en egen firma ett par år men är osäker på om jag betalat in någon moms.

Jag har ju bokfört moms osv med Swedbanks onlinebokföring och skrivit momssiffrorna från systemet i deklarationen.

Sen vad gäller själva inbetalningen har jag trott att momsen också varit inbakat i "slutlig skatt" som jag betalat in. Men är det så?

Jag har ju ingen skuld på mitt skattekonto när jag loggar in med e-leg.

Man kan ju kolla historik på skattekontot och har jag ju betalat in belopp varje månad som står listad som "debiterad preliminärskatt" på mitt skattekonto. Dessutom har jag betalat in sk "slutlig skatt enligt 2011 års taxering"

Men om jag väljer historik för moms kommer det inte upp något alls. Innebär det att jag missat att betala in moms under hela tiden jag haft firman?

Men borde inte SKV reagerar på det på något sätt?

Hur sjutton vet man om man har en momsskuld eller ej?

Tack på förhand..

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-05-15, kl 14:35

stifor

stifor

Inlägg: 386

Moms ska redovisas till SKV månadsvis, kvartalsvis eller årsvis. Ifall du för respektive period har övervägande intäktsmoms så har du en skuld till SKV medan du ifall ugiftsmomsen överväger har en fordran.

Det här sköter knappast Swedbanks onlinebokföring åt dig.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2013-07-05, kl 01:45

SEBORedovisning

SEBORedovisning

Inlägg: 4

Vad har du för momsperiod?
Det verkar som att ditt program missat att skicka in siffrorna eller har du gjort det själv? Deklarationen menar jag då, för att om skv fått in siffror från dig ska du kunna se det i historiken på ditt skattekonto!

Annat gäller om du har årsmoms då borde den finnas med i din inkomstdeklaration och då är den beräknad i din "slutliga skatt" men endast om du skickat in den dvs.

Indira Sebo / SEBO Redovisning HB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat