Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra bilpoolshyra Sunfleet

Inlägg 1 av 3

2013-06-20, kl 10:47

Bergakungen

Bergakungen

Inlägg: 7

Bokföra bilpoolshyra Sunfleet

Vad gäller vid hyra av en bilpoolsbil skattemässigt?

Jag är medlem i en bilpool, Sunfleet, som kostar 149kr/mån inkl moms i fast avgift. Sen tillkommer det kostnader för varje hyrtillfälle.

Jag var medlem långt innan jag startade min enskilda näringsverksamhet och frågade Sunfleet om man behövde ha nåt speciellt företagsabonnemang men det gick bara att använda det jag redan hade, men Skatteverket kunde ha synpunkter.

Från Skatteverket fick jag svar att det skulle gå bra att dra av kostnaderna för de resorna som hade med min näringsverksamhet att göra bara jag såg till att ha bra underlag. Så långt inga problem.

Men sista paragrafen i svaret från Skatteverket är det jag funderar över:

"När det gäller leasingavgiften för bilen du hyr gäller att att halva momsen är avdragsgill."

Vad exakt innebär det att halva momsen är avdragsgill? Säg att en resa kostade 1000kr inkl moms, hur ska man räkna?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-06-22, kl 20:16

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Normalt när ett företag köper något för 1000:- inkl moms så är det ju 800:- exkl moms och en moms på 200:-
Det innebär att företagaren i sin momsrapport får tillbaks alla dom 200:-.
Och sedan är dom 800:- en kostnad för företaget som man gör avdrag för i bokslutet. Så man minskar kanske skatten med 45% (denna procentsats kan vara 30-60% men för en normal enskild firman kan 45% vara ett riktmärke) på summan.

När det gäller just bilar så får man bara dra av halva momsen som skatt.
Så man tar upp 100:- i momsrapporten och resten 900:- som en kostnad.

Så för 45% bolaget blir det altså 55:- dyrare än det vore med helt avdrag av momsen.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2013-06-24, kl 07:57

Bergakungen

Bergakungen

Inlägg: 7

Tack för ett väldigt tydligt och bra svar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat