Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Köpt momsfria varor från ett land inom EU

Inlägg 1 av 3

2013-06-15, kl 19:24

Enkeli

Enkeli

Inlägg: 6

Köpt momsfria varor från ett land inom EU

Hej!

Fick f-skatten den 3 Juni och kan redan nu ha gjort en tabbe. Fyllde inte i när jag ansökte, att jag skulle handla varor från ett land inom EU. Vilket jag förmodligen har gjort nu utan (klantigt nog) ha förstått det förrän efteråt. Det gäller Puckator, en presentgrossist. Momsen brukar ju läggas till i slutskedet vilket den inte gjorde här, och efteråt gick det upp för mig att de har webbsidor på många olika länder men varorna troligtvis skickas från England där de är baserade.

Det är helg, jag kan inte ringa Skatteverket och jag är ordentligt nervös. Hur stort är mitt misstag?! Läste på Skatteverket hur man sedan fyller i den här momsen och själv måste räkna ut vad den blir. Det kan jag absolut göra. Jag är mer rädd över att jag faktiskt inte fyllt i att jag kommer handla med ett land inom Eu, det var inte min avsikt, och nu som sagt förmodligen har gjort det.

*NERVÖÖÖÖS* Är ju så ny företagare man kan bli och man är så osäker på allt redan från början. Skulle glädja mig om någon vet vad mina konsekvenser blir?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-06-16, kl 08:43

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Om ett företag inte kan köpa utomlands när dom inte sagt det vid registrering faller väl på sin orimlighet. En företagare kan väl inte exakt veta allt som händer vid uppstart. Så att säga ja/nej på den frågan ger ingen skillnad (förutom att skatteverket kanske skickat en extra broschyr).

Så du kan vara lungn. Nu är det bara att bokföra rätt inkl fiktiva momsen och sedan se till att den kommer med på momsrapporten. Och sedan är det klart.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2013-06-19, kl 11:55

Enkeli

Enkeli

Inlägg: 6

Citat:

Ursprungligen postat av: hfohrman

Om ett företag inte kan köpa utomlands när dom inte sagt det vid registrering faller väl på sin orimlighet. En företagare kan väl inte exakt veta allt som händer vid uppstart. Så att säga ja/nej på den frågan ger ingen skillnad (förutom att skatteverket kanske skickat en extra broschyr).

Så du kan vara lungn. Nu är det bara att bokföra rätt inkl fiktiva momsen och sedan se till att den kommer med på momsrapporten. Och sedan är det klart.

Hans



Tack för ditt svar, det lugnade mig under helgen! Pratade sedan med Skatteverket, och det var ingen större fara utan var lätt ordnat. Man lär sig hela tiden :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat