Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 3

1 2 3
Forum Affärsidéer

Jag har en Ide', vad tycker ni ?

Inlägg 1 av 21

2013-06-10, kl 16:42

moemoe

moemoe

Inlägg: 90

Jag har en Ide', vad tycker ni ?

Hej alla.
Jag har nu en affärside' som handlar om roaming.
Min ide' är att erbjuda ett simkort vid utlands resa.

Iden bygger på 2 tjänster.

1. Ett lokalt simkort med ett svenskt nummer. Ska du resa till Thailand t ex du får du ett simkort från Thailand och ett svesnkt nummer. det svenska numret kan du vidarkoppla din mob och ditt fastnätsnummer till.

Detta kortet kostar 299 kronor.

För det får man.
Ta emot obegränsat med samtal i Thailand på sina svenska nummer. Ett lokalt simkort.



Tjäst2.

Ett simkort som kostar 999 kronor och kommer med ett svenskt nummer.
Detta Simkort är för dig som reser ofta och till olika länder. med detta kortet kan du ta emot samtal för 1.5 kronor per minut i över 190 länder.
Länder som bland annat USA, thailand Kanada, Dubai osv.

Man ringer hem till Sverige och Lokalt för under halva priset än vad man gör med sin vanliga operatör.

Ett simkort för alla dina resor, oavsett vart du reser.


Jag söker nu feeback från er och önskar och höra er åsikt. vad tycker ni om min ide och cad tror ni om möjligheterna ?

Tack

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 21

2013-06-11, kl 16:21

newworldnow2

newworldnow2

Inlägg: 77

Har du bakgrund i telecom eller känner du någon med bakgrund i telecom? Frågan är relevant eftersom du måste veta hur det tekniska ska genomföras. Det kan eventuellt vara rätt kostsamt att dra igång ett sådan här projekt även om du hyr in dig i andras nät (att bygga eget nät, utgår jag ifrån, är inte på agendan?).

Lanseringsplanen är viktig. Hur ska det hela läggas upp (arbetsgång, kostnader längs vägen, vilken expertis behöver du m m)?

Mvh
Mathias Olsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 21

2013-06-11, kl 17:15

moemoe

moemoe

Inlägg: 90

Hej hela planen är färdig, alla avtal osv klara. men det jag ville höra här är vad ni tycker om iden. tror du att detta kan vara en bra produkt i Sverige. Hur ser ni på denna iden, är detta något du skulle tänka dig att använda när du är ute och reser ?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 21

2013-06-12, kl 06:26

Awesome

Awesome

Inlägg: 10

Din idé är god men många operatörer idag som Tele2 erbjuder redan tjänster som roaming och många billiga tilläggstjänster utomlands.

Simon Saverud
Webbdesigner

E-post: [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 21

2013-06-12, kl 10:44

FrGr

FrGr

Inlägg: 54

Är alla avtal klara - vad väntar du på då? Är inte det här en rätt stor apparat att köra igång om den ska gälla globalt...?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 21

2013-06-12, kl 10:45

timpettersson

timpettersson

Inlägg: 18

En riktigt bra idé.
Frågan är väl bara hur framtiden för denna skulle se ut när EU ser till att det inte ska vara dyrare när man reser (inom EU)
Tänker mest att det kan vara en start på att samma sak sker även utanför EU. Men ta till dig det som övriga skrivit samt ha en riktigt bra omvärldsbevakning tror att det kan bli riktigt populärt med tanke på hur populärt det är med att stocka ut och resa...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 21

2013-06-12, kl 20:20

moemoe

moemoe

Inlägg: 90

Trevligt med all feedback, nu är det sista färdigt och ska börja lanseras om någon månad.

Tanken med denna tjänst är för dem som reser utanför europa.

1.29 kronor per minut att ta emot samtal i cirka 150 länder. inga öppningsavgifter.

Samtal inom egen operatör, 1.59 kronor per minut. inga öppningsavgifter.
T ex en person befinner sig i Thailand och vill ringa sin vän i USA som också har samma kort. samtaket kostar då 1.59 kornor per minut och 0 kr att ta emot samtalet.


Data trafik:
7 kronor per MB i USA
14 kronor per MB i Thailand
1.3 kronor per MB i Europa vid köp av 500 MB paket.


Snart är vi igång i Sverige

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 21

2013-06-14, kl 18:51

emef

emef

Inlägg: 58

Tänk på att det arbetas på att ta bort roaming i eu.

http://www.va.se/nyheter/snart-ar-det-gratis-att-anvanda-mobilen-utomlands-508123

-- social writer --

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 21

2013-06-14, kl 19:12

newworldnow2

newworldnow2

Inlägg: 77

emef, om jag förstod artikeln var det avgifter ut över den avgiften man normalt betalar inom Sveriges gränser. Om man då konkurrerar ner priset under det som är normalt inom Sveriges gränser borde det inte strida mot EU:s föreslagna roaming avgiftsförbud? Eller är jag helt ute och cyklar? Ifall ja, förklara hur.

Mvh
Mathias Olsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 21

2013-06-16, kl 12:16

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Jag hjälper ofta nyföretagare att lyckas - skulle gärna se affärsplanen för att se om den håller måttet. T.ex. hur du analyserat konkurrenterna. Jag har sett flera fall där konkurrenter dödat nya projekt - på olika vis, t.ex. genom att dumpa priser en tid eller knycka idéer men ha bättre och etablerad organisation, osv.

Det du skall komma ihåg:
-Man säljer INGENTING på att ha ett bra koncept, en bra produkt eller en bra tjänst.
-Man säljer BARA på effektiv och bra marknadsföring.

Jag har sett HUNDRATALS nyföretagare och nya uppfinnare med kanonbra lösningar men där de misslyckats kapitalt för att de inte förstått att ingenting säljer sig självt. Det räcker inte med en bra produkt. Och saknar du muskler för marknadsföring (inklusive slantarna för detta) måste du ha en partner som har detta. Annars är det slöseri med tid och pengar att dra igång projektet.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 3

1 2 3