Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

skulle vilja ha hjälp :)

Inlägg 1 av 7

2005-01-02, kl 20:22

username

Mattias
Bensryd

skulle vilja ha hjälp :)

hejsan
jag ska kolla på en butik, en lite mindre närbutik
omsättningen ligger på omkring 2 milj per år
hyra ca 8600:- i månaden

tänkte höra lite om någon kunde räkna lite grovt och säga om det går att leva på detta? och tex om man vill ha nån anställd kanske en eller två helger i månaden?

och jag är inte ute efter någon gigantisk lön för det vet jag att det inte går att ta ut, men ungefär hur mycket kanske man kan säga?

sen hade jag även tänkt om man kanske kunde hyra butiken å driva den åt nuvarande ägaren, för att se hur det fungerar, samt så ser man om man trivs och tja allt sånt där, vad skulle man då kunna hyra denna butik för? vad ska jag erbjuda?

vet att man inte kan räkna EXAKT men ungefär,

mycket tacksam för ALLA svar
mvh
Mattias

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-01-02, kl 21:23

foretagande

foretagande

Du glömda att uppge den aldra viktigaste faktorn, vilken marginaler jobbar butiken med nu och vilken tänker du ha?
Är omsättningen och hyran exklusive moms? När du säger närbutik så tänker jag mig något som är öppet väldigt länge kanske upp till 12 timmar per dag, klarar du verligen att driva det själv?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-01-02, kl 22:22

username

Mattias
Bensryd

Citat:

Ursprungligen postat av:

Du glömda att uppge den aldra viktigaste faktorn, vilken marginaler jobbar butiken med nu och vilken tänker du ha?
Är omsättningen och hyran exklusive moms? När du säger närbutik så tänker jag mig något som är öppet väldigt länge kanske upp till 12 timmar per dag, klarar du verligen att driva det själv?

Hej
dom har öppet 10 - 20 varje dag, utom på söndag då det var öppet till 16, är väl inte helt själv.
det var det jag undra över någon som tog helger eller någon dag i veckan kanske.. men sambon kommer ju hjälpa, hyran är inkl moms,
omsättningen blev jag osäker på, men får kolla sånt då jag kollar på den..
någon kanske kan räkna på om omsättningen är inkl respektive exklusive moms lite grovt,

vet inte vad dom har för marginaler än, men har hört att på livsmedel ligger det mellan 20 - 30% ?

dom är 2st som driver denna i dagsläget, men vet inte vad dom tar ut i lön,

egentligen kan jag ju kolla allt sådant då jag kollar på deras papper m.m, men försöker bara få lite mer kött på benen innan jag åker dit tänkte jag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 7

2005-01-03, kl 20:09

foretagande

foretagande

En liten kalkyl. Kolumn 1 och 2 är där beloppet på 2.000.000 är exkl moms, kolumn 3 och 4 inklusive. ag har räknat med både 20 och 30 i marginal. Jag vet att det är där livsmedelsbutiker ligger men som du ser så skiljer det mycket i pengar mellan 20 och 30 så det gälle att veta mer exakt vad det är man jobbar med. Dessutom så kommer du att ligga med högre marginaler på godis och lägre på cigaretter (som ex) så för mer korrekta värden så gäller det också att veta vad det är man säljer, om det är sånt som ger vinster eller inte.

Oms 2 000 000 2 000 000 1 785 800 1 785 800
Marginal 30% 20% 30% 20%
TB 600 000 400 000 535 740 357 160

Hyra 82 560 82 560 82 560 82 560

Res/år 517 440 317 440 453 180 274 600

Res/mån 43 120 26 453 37 765 22 883

Lön/tim 119 119 119 119

Möjlig tid 363 223 318 193

Med möjlig tid så menar jag det antal timmar du kan betala lön för med det resultatet du får. Du ska veta att det handlar om ungefär 277 timmar i månaden som butiken har öppet så med 20% marginaler så kommer inte resultatet att täcka en lön enigt handels avtal. Jag har räknat med 80 kronor per timme men det är nog lite högre nu för det var ett par år sedan jag sist betalde ut löner till butikspersonal. Ska du dessutom ha personal på helgerna så ska de då ha dubbel timmlön.
Om du inte själv bryr dig om hur många timmar du jobbar för din lön så blir det ändå en lönekostnad på nästan 20.000 om du tar en månadslön motsvarande en butiksanställd på omkring 14.000 i månaden. Till saken hör ju också att det finns många andra kostnader förutom hyran som också pengarna måste räcka till. Du har en del övriga lokalkostnader som el och renhållning och dessutom försäkringar, kortterminal mm.
Jag vill inte låta allt för pessimisktisk men jag tycker det ser tufft ut.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-01-10, kl 14:18

username

Mattias
Bensryd

Hejsan!

tack för svaret!
undra bara om du räknade en heltids anställd? då du sa att det inte skulle täcka med lön enligt handelsavtal,

man kanske får ta helger och sånt själv + övrig tid åxå, tänkte mest ha någon kanske då man själv ska va ledig, nån gång i bland bara.

nåja den är inte såld ännu så vi får se vad som händer.
ska dit i veckan och kika,

vad bör jag kolla på i tex bokslut m.m ?

Mvh
Mattias

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-01-14, kl 21:00

larsarenander

larsarenander

Jag vet inte om jag är för sent ute, lyssna på Karin, Det är mer än tufft det du ger dig in på. Jag hade en granne som hade livs, han ville var och varannan dag byta jobb med mig. Jag arbetade ganska hårt på den tiden, men det var inget mot denne man. Gillar du jobba ihjäl dig ta jobbet, annars inte.
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 7

2005-02-24, kl 03:55

username

Göran
Axelsson

Du måste höra efter med något branschförbud inom livsmedel vad marginalerna ligger på.

Att de skulle ligga på 20-30% låter väldigt mycket för livsmedel. Jag skulle tro att marginalerna ligger på 4-10% procent.

De kan i och för sig ligga högre i en närbutik. Men det beror på vad det är för varor.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat