Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

starta eget bidrag

Inlägg 1 av 9

2013-06-04, kl 12:04

boogeyman

boogeyman

Inlägg: 12

starta eget bidrag

Jag var hos arbetsförmedlingen och frågade angående detta bidrag, medan jag la fram min affärside´. dom tyckte idén va bra, men sa till mig att vänta några månader och söka arbete under tiden. hur ska man gå till väga tycker ni? finn det andra tällen man kan söka liknande startaeget bidrag på? tackam för svar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2013-06-04, kl 12:06

boogeyman

boogeyman

Inlägg: 12

S tangenten funkar bara ibland, ser lite lustigt ut...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2013-06-04, kl 13:46

Formvilja

Formvilja

Inlägg: 35

Då betyder det att du nyligen registrerat dig på arbetsförmedlingen? Man måste ha sökt en del jobb för att bevisa att man inte kan få jobb inom det man är utbildad i eller liknande. Det är det som bidraget handlar om. Om du vill starta eget, för att du inte vill ha ett vanligt jobb..ja då är det bara att köra på utan bidrag. Nyföretagarcentrum kan eventuellt hjälpa dig, men troligtvis inte med pengar. En sponsor eller ett banklån/almilån är andra alternativ. Stipendier finns det nog också inom vissa yrkesgrupper om man har en unik idé.

Josefin Andersson
Grafisk formgivare
http://formvilja.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2013-06-04, kl 20:14

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Problemet med Starta-Eget-bidrag är att du får en summa varje månad. Och under den tiden tycker du att ditt företag och din idé skall fungera. Men när bidraget tar slut upptäcker du (kanske) att det inte går ihop utan bidrag. Då dör ditt företag. Bortkastad tid. Med bidrag luras du att tro att det är enklare att starta eget än det är. Risken att du startar med en inte fullt genomarbetad idé.

Har du en bra idé. Jaga inte bidrag utan skapa en organisation och finansiering som fungerar.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2013-06-05, kl 09:03

boogeyman

boogeyman

Inlägg: 12

tack för era svar. Peter ett litet bidrag gör att jag kan betala mina räkningar, till man får snurr på det hela, det är ändå en viss säkerhet,

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2013-06-05, kl 21:55

Lassemannen

Lassemannen

Inlägg: 16

Jag tycker att du ska prova att söka de bidrag som du har rätt till. Vi har dem för att främja företagandet och ge fler chansen att bli företagare. Samtidigt ska vi väl försöka få tillbaka lite av alla de pengar som vi ändå betalar till EU. :)

Starta eget bidraget är till för att du ska minska behovet eller helt slippa betala ut en lön till dig själv de första kritiska månaderna. Nivån på ersättningen är olika beroende på om du har rätt till a-kassa och hur gammal du är. Har du fyllt 25 år men inte uppfyller villkoren för a-kassan får du 223 kr/dag. Du kan läsa mer om ersättningen på försäkringskassans hemsida under arbetssökande.

För att du ska få stödet så måste verksamheten ha goda förutsättningar att ge en tillfredsställande lönsamhet och en varaktig sysselsättning till dig, utan bidrag. De finns också lite fler regler som gäller beroende på om du fyllt 20 eller 25. De kan du läsa om på arbetsförmedlingens sida. Var beredd på att visa upp åtminstone en enkel affärsplan på det du tänkt dig för att du ska få en så bra respons som möjligt.

Du kan också få en starta eget utbildning och eventuellt förberedelsetid med samma ersättningsnivå innan själva starta eget bidraget. Men det är väldigt individuellt och beroende på vart man bor i landet.

Andra bidrag finns också att få oavsett om du får starta eget bidraget eller inte, de är också väldigt individuella med olika regler och kommer inte genom arbetsförmedlingen. Det finns t.ex. medel att hämta från länsstyrelserna som exempelvis företagsstöd. Det är lite olika beroende på vilken länsstyrelse företaget kommer att tillhöra och många gånger krävs det att man satsar minst lika mycket som det man får. Jag personligen tycker att många gånger så främjar bidragen de som redan har pengar och inte de som har de största behoven.

Sedan finns ALMI som ger ut olika former av lån. ALMI har som regel en högre ränta än vanliga banker men istället så behöver du eventuellt inte borga för hela lånebeloppet. De har också något som kallas för innovationslån om det du startar är något som kan räknas som en innovativ idé.

ALMI har även något som kallas för såddkapital. De investerar riskkapital i de 30 – 50 bolag om år som de anser är de bästa. Det finns också andra som ger ut såddkapital. Googla för mer information om det.

Runt om i landet har du har också något som kallas för Science parks. De finns till kortfattat till för att omsätta idéer till framgångsrika innovationer. De kan vara ett stort stöd i din affärsidé. Kolla upp vad Science park i ditt område gör.

Hoppas det här ger dig lite stöd på vägen och att du kommer igång med ditt företag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2013-06-06, kl 17:24

boogeyman

boogeyman

Inlägg: 12

tack som ödmjukast för ditt långa svar :) många bra tips utöver arbetsförmedlingens hjälp..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2013-06-10, kl 20:21

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Det är viktigt att kunna betala räkningarna - håller med.
Men det är just det: Det många gör är att de drar igång med starta-eget-bidrag. Kan betala sina räkningar. Och det känns bra. Men så tar bidraget slut en dag:
-Eftersom man "kör för fullt", kanske har beställningar liggande inne, leveranslöften till kunder, osv, så stoppar man ofta inte snabbt (vill inte ha stora krav från leverantörer och/eller kunder) om man upptäcker att det inte går ihop. Men om det inte går ihop och man kör en tid extra för att försöka få det att gå runt så kan man plötsligt stå med en faslig massa skulder. Då sitter man i en "rävsax". Eller för att använda andra ord: Många missar att man inte startat ett bra lönsamt företag eftersom bidraget gör att man kan betala sina räkningar.

-Om man har en genomarbetad plan och tar bidrag en kort tid för att sedan ha ett lönsamt företag så är det ju bra - jag säger inget om det. Men rapporter om starta-eget-bidrag visar på att:
-Många ligger sämre till när bidraget tog slut. Och man missade kanske ett jobb man kunde ha fått istället.
-Många har inte en genomarbetad plan - även om AF säger OK. Och då lurar man sig själv att tro att det är bra och man har ingen "panik" att snabbt lyckas. Istället för att utan bidrag starta "med kniven på strupen" och tvinga sig till att se till att man omsätter tillräckligt per månad kan man ju i princip göra ingenting och ändå ha sitt bidrag. Med andra ord att man inte startar med det rätta trycket.
-Ett annat påtalat problem är att företag som finns sedan gammalt kan få "osund konkurrens". T.ex. att företag som designar webbsidor och tar ut en lön får stryk av nystartare som lever på bidraget men inte tar ut en lön från företaget - dvs räknar inte in lön och egenavgifter i offerten till kunden. När bidraget är slut får nystartaren stänga och det gamla etablerade företaget är utkonkurrerat ock borta.

Återigen: Man kan starta med bidrag "på rätt sätt", men när man stirrar för mycket på bidraget blir det ofta fel.

Men lycka till ändå.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2013-09-05, kl 20:57

HåkanB

HåkanB

Inlägg: 7

Hej
Kan det vara så att det är regler som tolkas på olika sätt i olika kommuner?
För min del så var det följande:
I september 2012 kom varslet som gjorde att jag och ca. 40 personer till skulle bli utan jobb till våren 2013.
AG hade avtal med Trygghetsrådet och efter lite träffar och personliga samtal om vad man ville och kunde så kom jag fram till att jag ville starta eget.
TRR har ett webbverktyg för en grundläggande analys och anordnade en 2+2 dagars kurs för starta-eget.
Efter avslutad kurs så hoppade jag även på Entreprenörscentrums kvällsseminarier och fick bra grund även där.
Mitt varsel gick ut 31/4 2013 och efter det så anmälde jag mig direkt till AF med utgångspunkt mot starta eget.
Blev beviljad bidraget från 1/7 2013 och har nu startat min webbutik med herrsmycken.

För mig fungerade det precis som JAG hade trott att det skulle fungera.
Märk väl att jag då hade gjort affärsplan,budget, marknadsundersökning osv innan jag blev arbetslös.
Här måste jag naturligtvis tacka TRR och Entreprenörcentrum i Luleå för all stöd och hjälp.
PS. Bara för att jag haft hjälp så innebär det inte att jag kan allt. ALLT jag nu gör är helt nytt för mig; eget företag, webbsida, inköp, försäljning, bokföring, marknadsföring osv.

ALDRIG pysslat med sådant förut.
...men.... Man måste brinna för idén och tro på den.

Nu kan det naturligtvis bli så att jag ändå måste börja söka ett "riktigt" jobb oxå men det är jag förberedd på. Isåfall så har jag iaf en rolig och trevlig hobby! :)

Håkan Berglund
www.igelberg.se
https://www.facebook.com/igelberg.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat