Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Marknadsföring i Tidningen mitt i? Bra/dåligt?

Inlägg 1 av 5

2013-04-01, kl 14:53

mybusiness

mybusiness

Inlägg: 1

Marknadsföring i Tidningen mitt i? Bra/dåligt?

Mycket läsning. Ska hålla det kortfattat & informativt.

Startade upp min verksamhet för ca 1 år sedan och har vart i banorna nu på sista tiden att börja med direktmarknadsföring till konsumenterna.

Min verksamhet ligger i ett av Sthlms större centrum och vi har etablerat oss bra på orten/området.
Medvetenheten om oss har ökat, omsättningen och dagskassorna stiger i bra takt.

Jag har hållit nere på så mycket kostnader som det går nu under första året. Inga löner, inga onödiga köp, inga banklån, minimalt med leasing (endast för produktionen så vi kan producera in house och strypa alla mellan händer), minimalt med lager utöver det som behövs & går (butiken är alltid uppfylld med varor, står aldrig med tomma hyllor)

Jag har funderat på att marknadsföra oss i tidningen "mitt i". Tanken är att täcka 3 geografiska områden som ligger nära butiken och att cirkulera annonserna i dessa 3 tidningar varje vecka.
Ena veckan i tidning 1, andra veckan i tidning 2, tredje veckan i tidning 3 och för att sedan göra om detta om och om.

Annonserna har dåliga resultat om de inte är högfrekvens, alltså bör man göra reklam ganska frekvent och ofta för att få resultat.

Annonsen i sig kommer nog aldrig att vara någon "rea-annons" utan vi kommer bara att marknadsföra butiken, tjänsterna. Vill inte förknippas som någon billig, rea butik.
Självklart kommer det vara speciella erbjudanden i annonserna också.

Jag vet att marknadsföring är viktigt och att öka medvetenheten om verksamheten för att kunna bli större, plocka mer marknadsandelar och att kunna utvecklas.

Nu till frågan: Någon som har någon form av butiksverksamhet och gjort reklam i tidningen mitt i som har erfarenhet om detta? Gav det resultat? värt?

Många säger all reklam är bra reklam, och förvisso men man måste använda rätt kanaler och nå rätt målgrupp etc.

Alla tips och funderingar är välkomna.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2013-04-03, kl 19:09

PixelAnna

PixelAnna

Inlägg: 1

Tidningar är tyvärr en döende konstart. Det beror dock till vilken åldersgrupp man vill nå ut till. 50+ är de du når bäst med en tidningsannons. Jag skulle rekommendera att annonsera via facebook annars.

www.pixelanna.se - där hemsidorna byggs

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2013-04-04, kl 17:46

newworldnow2

newworldnow2

Inlägg: 77

Döende konstart eller ej, det är helt omöjligt att ge ett svar på hur bra respons din annons kommer att ge. Allt hänger ju på produkten eller tjänsten du erbjuder och vilka du vill nå ut till. Eller hur?

Dessutom: gratis test (demonstration) brukar förbättra oddsen för framgång. Detta kräver så klart att det är en bra produkt eller tjänst man vill nå ut med. Skräperbjudanden brukar aldrig lyckas i längden.

Så annonsen mitt i, baktill eller ingen annons alls i vald tidning är inte rätt frågeställning. Viktigt med rätt frågeställningar annars får man alltid fel svar eller totalt irrelevanta svar.

Mvh
Mathias Olsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2013-04-05, kl 15:39

limetree

limetree

Inlägg: 12

Hej,
det är bra att du redan börjar i tankebanor om hur du ska profilera butiken - "inga rea-annonser". Ni säljer kvalitetsvaror/tjänster alltså.

Har du gjort en marknadsanalys och marknadssegmentering?
Något som bör finnas i er marknadsplan som ska ligga till grund för marknadsföringen. Det underlättar arbetet, sparar tid och det blir mycket lättare att utforma marknadsföringsmaterial. Dessutom blir utfallet mycket bättre - oavsett vilken kanal du använder.

Marknadsföringen ska vara långsiktig och mycket av tidiningsannorering bygger på att ha hög frekvens. Iom att du inte har direkt "billiga erbjudanden" i annonsen gör att man måste tänka annorlunda kring reklamen. Annonsen fungerar mer som varumärkesuppbyggande åtgärd. Stärka din image, din profil - öka medvetenheten hos människor om att ni finns och vad ni säljer och står för. Att sedan erbjuda något speciellt är ju förstås viktigt. Och placering.

Sedan fungerar det mindre bra att endast satsa på en marknadsföringsåtgärd i taget.
I din marknadsföringsstrategin kan man på ett smart sätt lägga upp olika aktiviteter för olika målgrupper i olika kanaler i vissa tidpunkter. Iom att du har drivit butiken ett år kanske du har bra statistik på när marknadsföringsaktiviteter bör sättas in.

Reklam och marknadsföring är bland de viktigaste investeringarna man kan göra för att bygga upp ett attraktivt företag. Därför är det viktigt att det görs rätt från början.

Tidningen mitt i har statistik på om det är din målgrupp som läser eller inte, om du har en klar blid av din målgrupp förstås. Att annonsera där kan fungera om det görs rätt. Men som sagt, det behöver kompletteras med andra marknadsföringsåtgärder.

Om en annons fungerar eller inte beror på arbetet bakom och själva utformning och budskap. Det jag skulle akta mig för är att använda mig av tidningarnas utformare. Oavsett om man får gratis foto etc. De vill sälja annonser och bryr sig mindre om reklamen fungerar, hur den är utformad etc. Oftast vet de tyvärr inte det heller.

Redan för tio år sen fick jag höra att tidningarna är på väg att försvinna. Jag trodde inte på det då heller. Däremot så tror jag att annonspriserna i tidningarna på längre sikt kommer att sjunka. Priserna är i många fall inte försvarbara.

Att all reklam är bra reklam håller jag inte heller med om. Det är inte så. Dålig reklam kan enkelt förstöra ett företag.

Att bara satsa på Google AdWords el. FB företagsannonsering är inte tillräckligt.

Jag vet inte hur din verksamhet ser ut så jag vet inte vilka marknadsföringsaktiviteter som passar dig.

Lycka till och hoppas att det här hjälpte dig lite iaf...

Andreas H. Lind
***************************
LimeTree Production
Makes You Visible with Style
------- since 1998 --------
****************************
www.limetree.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2013-06-03, kl 11:59

Plugs

Plugs

Inlägg: 2

Hej,

Print fungerar utmärkt om du ska locka folk lokalt samt ifall du vet att din målgrupp läser tidningen.

kolla www.plugs.se

Vi förmedlar sista-minuten-annonser. Vi antecknar dina önskemål (målgrupp, område osv) och kontaktar dig när vi har en relevant annonsplats som matchar era behov.
Är annonsen inte intressant så tackar ni bara nej.
Vi förmedlar inga annonser som kostar mer än 30% utav ordinarie pris.

Hälsningar,
Fredrik Rylander
Grundare, Plugs
076-174 50 40
www.plugs.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat