Inlägg 4 av
5
2013-05-29, kl 15:06
zweb
Inlägg: 16
Läs på om onlinemarknadsföring är mitt stora tips. Det finns sjuka möjligheter att få spridning om man är lite kreativ och de behöver inte kosta ett öre. Bara ens tid.
Viral marketing är det som många pratar om nu.
Webdesigner - Illustratör - Konstnär
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 5 av
5
2013-06-04, kl 20:48
PeterK
Inlägg: 397
Jag håller ibland föredrag om att starta eget klädesmärke. Vet det mesta, från A till Ö. Massor med folk kontaktar mig om att starta eget klädesmärke. Det är betydligt knepigare än 97% av de som tänker starta förstår. Ofta saknar man kunskap, tror att det är lätt. "Lätt" kanske det är om man gör allt rätt, men de flesta har inte en suck om vad det handlar om. Man startar i fel ände. Man har orealistiska förväntningar, osv.
Jag skall bara nämna ETT exempel, av många, på vad som är knepigt: Designen och hur man tillverkar måste hänga ihop. Jag har sett ursnygg design som inte alls fungerat bra i produktionen och/eller som har minimum som ligger långt över antalet man vill tillverka.
Formellt är det enkelt. Starta ett företag. Registrera ett varumärke.
men för att det skall fungera måste man skapa en projektrapport (dvs testa teoretiskt) där man analyserar alla aspekter. Man måste veta vem som är kund. Varför de skall handla av dig. Och ha en design som kunderna vill ha, som går att tillverka i ett antal och till ett pris som gör projektet meningsfullt.
Väldigt många startar gör en design de gillar men som inte har en tydlig målgrupp, som kanske inte fungerar bra i tillverkningen, som har minimum över det man vill ha, som är för dyra att tillverka, osv. Man måste skapa en helhet som fungerar. Att "bara" vill starta och ha några designidéer räcker inte.
Sedan måste man bli av med varorna. Marknadsföring. Kanaler ut, osv.
Sociala media ger många möjligheter, men tar också en faslig massa tid. Finns massor med marknadsföring som är "gratis" eller näst intill, men profilen och sättet att marknadsföra måste hänga ihop. Säljer man några få plagg vill man inte sälja dom för billigt - eftersom att tillverka få plagg per design är dyrt per styck. Marknadsföringen behöver kanske inte vara jättedyr, tvärtom, men plaggets identitet hänger ihop med hur man marknadsför det. Förstår man inte det kommer man bara förlora tid och pengar på sitt projekt.
Lycka till
Peter K
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat