Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Lön i handelsbolag?

Inlägg 1 av 4

2005-01-02, kl 12:43

username

Louise
Fredriksson

Inlägg: 2

Lön i handelsbolag?

Jag och maken driver ett handelsbolag tillsammans. Vi har startat under 2004 och inte räknat med att göra någon vinst. Nu visar det sig att vi kommer att göra 10 000 till 12 000 kr i vinst.

Vi vill av skatteskäl att det positiva resultatet ska tillfalla mig och inte maken. Hur gör vi det? Kan jag ta ut det som lön och hur bokför vi i såfall det? Vad gäller ang egenavgifter? Det har vi inte betalt in eftersom vi inte räknade med att ta ut någon lön? Om jag tar ut lön nu hur gör vi då med egenavgifterna?

Alternativet är väl att vi fördela vinsten så att allt tillfaller mig och inget honom, eller? Till saken hör att vi har inte lämnat in någon prel självdeklaration eftersom vi inte räknade med att göra någon vinst. Räcker det då att jag gör en fyllnadsinbetalning till mitt skattekonto?



Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-01-02, kl 15:58

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du kan inte ta ut lön som delägare i handelsbolaget, din "lön" blir istället din del av resultatet. När ni är klara med deklarationen så fördelar ni bolagets resultat mellan er såsom ni själva vill alltså i detta fallet allt till dig. Med risk för att bli tjatig så är det det SKATTEMÄSSIGA resultatet som fördelas inte det bokförda, ytters sällan är det samma sak. När så din egen daklaration är klar så ser du hur stor din restskatt blir och gör en fyllnadsbetalning. Om resultatet hamnar runt 10.000 så är det ju ingen risk att restskatten blir över 20.000 så du har gott om tid på dig att fyllnadsbetala.
Passa nu på att göra en prelimiär deklaration för 2005 så att ni får preliminära debiteringar under detta året så du inte får en restskatt även nästa år pga av att ni int betalt någon SA skatt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-01-07, kl 21:29

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Aven om avdragen inte ar stora sa finns dom. Kontakta mig sa kan du fa lite tips. [email protected]
Lars
Abi Divi
Start av foretag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-01-07, kl 21:29

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Aven om avdragen inte ar stora sa finns dom. Kontakta mig sa kan du fa lite tips. [email protected]
Lars
Abi Divi
Start av foretag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat