Inlägg 4 av
10
2009-06-20, kl 19:33
stifor
Jag har en aning svårt att förstå hur våra politiker tänker, när de börjar antyda att aktiekapitalet kan komma att sänkas till 1 kr.Det är ju verkligen att skapa julafton för allehanda bedragare. Det som nu skiljer ett AB från enskild firma är att man i ett AB (till skillnad från EF) inte är personligt ansvarig mot sina fordringsägare. Å andra sidan kan man ifall man struntar i sitt ansvar, inte få tillbaka det aktiekapital (fn 100.000 kr) som man en gång satsat.Att ta bort den påtvingade insatsen öppnar som sagt för bedragarnas marknad...
Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 6 av
10
2009-06-21, kl 12:04
stifor
Ja, det där med "ser bättre ut med AB" är ju verkligen en fördom som helt saknar grund.Jag hade alldeles nyligen insyn i ett litet AB som var konkursmässigt. Ägaren kunde under tiden innan konkursen ta ut regelbunden lön och semesterersättning, revision och bokföring var prioriterade kostnader så de som gjorde det jobbet sist av alla fick också betalt för sina fakturor. De stackars varuleverantörerna fick dock inte ett öre...Som leverantör säljer jag på faktura definitivt mycket hellre till en enskild firma än till ett okänt AB. Förutsättningarna att få betalt är mycket högre i EF i och med det personliga betalningsansvaret. I AB gör ju en konkurs att alla leverantörsskulder avskrivs.
Stig Forsberg
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 9 av
10
2009-06-22, kl 15:57
stifor
Jonas Gauffin skrev: Men du måste ju hålla med om att ett AB med 100k i aktiekapital ser bättre ut än ett AB med 1k i aktiekapital? Nu krävs det en hyffsad risk för att starta ett AB.Ja, helt klart.Det är ju därför jag undrar vad våra politiker tänker med, när de har börjat fundera på att sänka aktiekapitalet till 1kr. Då kommer konkurserna att stå som spön i backen.
Stig Forsberg
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat