Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bilförmån 11 dagar första månaden

Inlägg 1 av 3

2013-04-04, kl 17:50

peterlauri

peterlauri

Inlägg: 3

Bilförmån 11 dagar första månaden

Jag har bil genom företaget, och undrar hur jag ska bokföra den första månaden. Jag hade bara bilen de 11 sista dagarna av månaden, så ska jag då bokföra det som 11/31-dels bilförmån?

Och ännu dummare fråga, på vilka konton bokför jag bilförmånen? :)

KISS

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-04-04, kl 19:38

TiinaMaarit

TiinaMaarit

Inlägg: 21

Hej!
Dessvärre måste du redovisa bilförmån hela månaden enligt gällande regler. Det kan vara klokt att tänka på detta att man i vart fall inte löser ut bilen/köper den när bara någon enstaka dag av månaden återstår.

Du bokför bilförmånen t ex i samband med löneutbetalningen. På resultaträkningen bör det under kategorin personal/lönekostnader finnas ett eget konto för bilförmån (kontera i debet) samt ett konto för motkontering av skattepliktiga förmåner (kontera i kredit). Det uppstår ju ingen kostnad för företaget men konteringen underlättar inför kontrolluppgifterna efter årsskiftet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2013-04-04, kl 20:43

peterlauri

peterlauri

Inlägg: 3

Citat:

Ursprungligen postat av: TiinaMaarit

Hej!
Dessvärre måste du redovisa bilförmån hela månaden enligt gällande regler. Det kan vara klokt att tänka på detta att man i vart fall inte löser ut bilen/köper den när bara någon enstaka dag av månaden återstår.

Du bokför bilförmånen t ex i samband med löneutbetalningen. På resultaträkningen bör det under kategorin personal/lönekostnader finnas ett eget konto för bilförmån (kontera i debet) samt ett konto för motkontering av skattepliktiga förmåner (kontera i kredit). Det uppstår ju ingen kostnad för företaget men konteringen underlättar inför kontrolluppgifterna efter årsskiftet.



Tack för utförligt svar. Synd att jag måste betala bilförmån för hela månaden då :/

KISS

Inläggets betyg
Svara Svara med citat