Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inköp utan inkomst

Inlägg 1 av 2

2013-03-30, kl 12:54

frejaviking

frejaviking

Inlägg: 1

Inköp utan inkomst

Mitt enskilda företag är nystartat. Jag räknar inte med att få inkomster närmaste halvåret men har gjort inköp före start och måste göra fler.
Jag har betalat alla inköp med egna pengar och kommer så att fortsätta ett tag framöver.

Min fråga är hur jag dels gör med momsen som jag ju vill dra av men eftersom jag inte har fakturerat något ännu har jag ju inget att dra av emot?

Var skall jag föra upp inventarier till firman? Skall det på nåt sätt dras av mot skatten Eller nåt annat som jag av någon outgrundlig anledning måste betala varje månad trots att jag inte beräknar inkomster inom snar framtid.

Mvh
Annette

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2013-04-04, kl 19:56

TiinaMaarit

TiinaMaarit

Inlägg: 21

Hej!
Du gör momsdeklarationen som vanligt. Eftersom det bara är ingående moms så långt får du en återbetalning från Skatteverket.

Din andra fråga är jag inte säker på att jag förstår, men om du menar att du har köpt inventarier så ska du dels följa reglerna för om de ska tas upp på balansräkningen och skrivas av under t ex 5 år eller om du ska kostnadsföra dem direkt. Då hamnar endera avskrivningen eller hela inköpskostnaden i den resultatberäkning och vidare i deklarationen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat