Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Göra avdrag på eget privatlån i enskild firma

Inlägg 1 av 3

2013-03-20, kl 16:52

norrox

norrox

Inlägg: 8

Göra avdrag på eget privatlån i enskild firma

Hej!
Har en liten fråga, får jag göra avdrag på det jag betalar in på mitt eget privatlån som jag har med det jag får in från firman? eller måste jag skatta bort "vinsten" och sedan betala på lånet?
Jag har ju självklart använt det till att investera i redskap och utrustning till firman men tog lånet privat eftersom detta gjordes före jag startade firman.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-03-28, kl 13:11

CeciliaLind

CeciliaLind

Inlägg: 5

Hej!
I enskild firma är alla dina pengar "dina egna" och du själv ansvarig för alla lån. Vad det är för avdrag du tänker på förstår jag inte men vinsten skattar du inte förrän du gör bokslut. Betala av lånet kan du göra, det blir eget uttag i deklarationen.

Mvh

Cecilia Lind
www.lrddesign.se
[email protected]

Ekonomiansvarig
Ekonomikonsult

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2013-03-30, kl 10:38

stifor

stifor

Inlägg: 386

Citat:

Ursprungligen postat av: norrox

Hej!
Har en liten fråga, får jag göra avdrag på det jag betalar in på mitt eget privatlån som jag har med det jag får in från firman? eller måste jag skatta bort "vinsten" och sedan betala på lånet?
Jag har ju självklart använt det till att investera i redskap och utrustning till firman men tog lånet privat eftersom detta gjordes före jag startade firman.



Jag antar att frågan gäller ifall det är tillåtet att göra avdrag för räntekostnader på lån som avser inköp för firman.

Det är tillåtet att bokföra dessa räntekostnader i firman. I den förtryckta inkomstdeklarationen kommer dock denna utgiftsränta att redovisas privat på aktuell person, det är därför viktigt att ändra det beloppet (med en förklarande notering) innan deklarationen inlämnas.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat