Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra egenavgifter etc.

Inlägg 1 av 4

2013-03-15, kl 22:44

Wellton

Wellton

Bokföra egenavgifter etc.

Hej,

jag håller på att starta en enskild firma (snart momsregistrerat). Jag är under 26 år. Många av frågorna finns säkert redan på forumet men regler ändras med tiden så ville ha lite uppdaterade svar.

Min undran är ungefär hur mycket man ska lägga undan för skatt på det man fakturerar?

Jag har hört att det är bra att ta undan 50% av det man fakturerar ex. moms. Då blir det lite marginaler och i slutet av året kan det hända att man får en liten bonus. Alltså om jag exempelvis fakturerar 40 000 ex. moms så ska jag lägga undan 20 000 till skatt. Samt de andra 20 000 kronorna kan jag ta ut som lön eller göra vad jag vill med helt enkelt? Stämmer det eller har jag missuppfattat något?

Som jag har förstått hittills så bokför man inte skatten (egenavgifter osv). Utan den redovisas i inkomstdeklarationen, inte sant?

Hur ser det isåfall ut i bokföringen om jag fakturerar exempelvis 40 000 kr ex. moms. Då läggs 10 000 kr in på skatteskuld kontot och 40 000 på tillgångar inte sant?

Problemet är att 40 000 är egentligen 20 000 eftersom man utifrån min första punkt drar bort hälften till skatt. Då stämmer inte resultatet i bokföringen?

Tack i förhand!

Hälsningar
Oscar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2013-03-21, kl 20:06

TiinaMaarit

TiinaMaarit

Hej!

Om vi antar att du inte har några omkostnader alls i företaget förutom lön så ser det ut så här på ett ungefär:
Faktura 50 000 kr inklusive moms
Moms 10 000 kr (lägger du undan för att betala in sedan)
=40 000 kr exkl moms
Egenavgifter 15 % (under 26 år, annars 29%)= 6 000 kr
Löneutrymme före skatt: (40 000 - 6 000)= 34 000 kr
Skatt ca 33%= 11 220 kr
Lön at ta ut= 22 780 (ca 57% av din försäljning exkl moms eller 46% av förs inkl moms)

Om du har omkostnader ska du räkna av kostnaden exkl moms från försäljningen exklusive moms och det som återstår kan du använda för att räkna ut egenavgifter och vidare (momsen på inköpet minskar momsen på försäljningen.

Detta är ett högst förenklat exempel. Nu tar vi inte hänsyn till eventuella rabatter på egenavgifter förutom den du får p g a din ålder just nu och grundavdrag som påverkar din skatt eller att du skulle kunna ta ut så mycket lön att du kommer över gränsen för statlig skatt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2013-03-22, kl 14:20

Wellton

Wellton

Tack för svar!

Citat:

Ursprungligen postat av: TiinaMaarit

Hej!
Om du har omkostnader ska du räkna av kostnaden exkl moms från försäljningen exklusive moms och det som återstår kan du använda för att räkna ut egenavgifter och vidare (momsen på inköpet minskar momsen på försäljningen.

För att bekräfta att jag fattade rätt. Om jag har kostnader på exempelvis 15 000 så ska jag alltså räkna ut skatt, egenavgifter osv på 25 000.

Om det är så betyder det alltså att man helst ska ligga så nära 0 på resultatet som möhligt för att inte betala skatt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2013-03-22, kl 17:49

TiinaMaarit

TiinaMaarit

Jo, visserligen är det så, men då tjänar du ju ingenting. En verksamhet bedriver man ju i syfte att tjäna pengar och då är det ju dumt att maximera utgifterna för att slippa betala skatt. Du ska helst ha så låga kostnader som möjligt för att kunna plocka ut lön till dig själv. Genom att hålla koll på skattekostnaderna och se till att du inte tar ut mer behöver du ju inte oroa dig den dagen momsen, egenavgifterna och skatten ska betalas.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat