Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 3

1 2 3
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

vilka skatter är det jag ska ta hänsyn till

Inlägg 11 av 22

2012-12-22, kl 08:03

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

JA sedan detta med schablonavdrag. Detta är nog en av dom svåraste sakerna att förstå i företagsekonomi. Men vi tar ett exempel som fungerar likadant och är mer känt men fungerar likadant.

I Sverige har vi en moms på 25%.
Så om du säljer en sak för 800:- + moms så skall man lägga på 25% moms = 200:-
Totalt kostar då denna sak 1000:-
Detta innebär att vi i Sverige har 25% moms på nettobeloppet (priset exkl moms)

Men om du går och handlar något på Elgiganten för 1000:- så ser du på kvittot att det är 200:- i moms. Och 200:- av 1000:- är ju 20%.

Så Sverige har då 25% moms på nettobeloppet men 20% på bruttobeloppet (priset inkl moms).

När vi sedan kommer till egenavgiften så har vi samma sak.
Egenavgiften är strax under 29,71% av nettobeloppet. Egenavgiften varierar ju lite beroende på hur många karensdagar du vill ha i sjukförsäkringen. Men denna siffra gäller vid 7 karensdagar

Så när man skall räkna ut hur mycket du skall betala i egenavgift får man ta fram en siffra på samma sätt som med momsen. Och ungefär blir det då 22,5%.

Så har företaget ett överskott på 500000:- (bruttobeloppet) så blir egenavgiften ungefär 22,5 % . dvs 112500:-
Men vi sa ju att egenavgiften var 29,71 % och det är den altså på nettobeloppet.
Så nettobeloppet är ju 500000 minus 112500 = 387 500:-
Och 29,71 av 387500 = 115126:-

Så man kunde kanske räknat 22,4 eller 22,3 för att hamna mer exakt.

Skatteverket godkänner dock att du använder 25% för det är lätt att räkna med. Men det innebär att vid deklarationen för år 1 betalar du för lite skatt. Sedan när allt är slutsummerat så lägger dom på denna skatt på nästa års deklaration. Och jag förstår faktiskt inte att dom inte sänkt denna siffra då det blir surt efteråt men 25% har funnits sedan länge då egenavgiften var 32-33%.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 22

2012-12-22, kl 09:26

username

Marcus
Schröder

Inlägg: 14

tackar för all information,blev genast klokare när du förklarade om momsen. Så momsen ska jag bortse ifrån och istället räkna baklänges. de 25% finns aldrig så att säga..(förvaltar dom till banken) :( .

Så låt säga att jag tjänar 56000:- (vilket är då 70,000 ink moms )

av dessa 56000:- kommer det ju givetvis skatt på. är det först en egenavgift sen en till skatt.som "brukar" bli tillsammans 46% .. svårt att säga som du sa men vet inte riktigt hur jag ska beräkna det noggrannare. jag är villig att lära mig för jag är väldigt ivrig och tycker detta är skoj.

Hade också gärna velat kunna räkna ut vad det blir av den där 350:- när allt är draget. 280:- sen tillkommer mer skatter, hade velat göra /lära mig hur jag ska räkna ut det.

mvh marcus

och tack för all hjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 22

2012-12-22, kl 10:02

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Jag gör gärna en beräkning men inte just nu. Men någon av dom närmaste dagarna.

dock för att få det riktigt.
56000:- per månad. Skall man räkna 12 månader, 11, 10 eller 10,5. Du har ju semester osv plus att det är en massa röda dagar per år.
Så kanske 10 är realistiskt. Så 56000:- i intäckt i 10 månader är 560000:- per år.
Sedan har du utgifter på 4000:- månad x 12 = 48000:- för lokal kostar ju även när du har semester.
Och så antar vi 7 dagars karens då vi inte vet vad det blir med 1 dags karens som införs 1 januari som alternativ.

Sedan kan man ju ta in att du vill pensionsspara också. Men det tar jag inte med i beräkningen. Men det är nog något du skall göra med dom summor i överskott vi pratar om. Annars blir det tråkigt när man blir 65 (eller 70-75 som Fredrik pratar om).

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 22

2012-12-23, kl 17:59

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Ja då var det dags att vi tar lite räkneexempel då. Och du bör kunna använda dina egna siffror på detta om du vill justera något. Dessutom kommer jag att använda Skatteverkets deklarationsvariant för att få exakt hur mycket skatt du skall betala. Men då det bara finns färdigt för inkomståret 2012 kör vi den. Det bör ju inte skilja så mycket.

Förutsättning är att du tar in 56000:- (exkl moms) per månad av dina kunder.
Du har denna inkomst under 10 månader per år.
Du har dessutom en kostnad i företaget på 4000:- (exkl moms) men denna kostnad har du alla 12 månaderna.

Företagets totala inkomst bör ju då bli 560000:- per år. Och om du behandla för 280:- (exkl moms) för 30 minuter så lär det bli 2000 behanlingar.
Företagets kostnad är dessutom 12 gånger 4000:- vilket torde bli 48000:- (och så kan man också se kostnaden som 24:- per behandling).

Företaget har därmed ett överskott på 512 000:-

Du har valt 5 dagars karens. Och detta innebär att du har en egenavgift på 29,71% på företagets beskattningsbara inkomst.
För att få fram denna beskattningsbara inkomst tar du 512 000/1,2971 = 394727
(1,2971 kommer av 100% + 29,71%)


Nu går du till deklarationssidan på skatteverket.
http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2012/prelskut12ink1.html

Fyll i ditt födelseår och din skatt (alla 4 fälten men någon blir nog 0:00 , Själv har jag 32:00 på kommunalskatt och 0:135 på begravningsavg och dom andra 0:00)

Sedan går du till fält 100 och skriver in summan 394727. Och så beräknar du.
Med mina skattesatser får jag då 204867:- i skatt.

Så kvar av dom 512000 har du nu ca 307133. Vilket då är 153:- per behandling.
Av dom 350:- som kunden betalar är då 70:- moms, 24:- kostnader, 103:- skatt och resten går till din blodpudding.

Och sedan upptäcker du kanske att den egenavgift som Skatteverkets system räknar fram inte stämmer med och det beror på ett avdrag som man just nu kan göra som minskar egenavg med upp till 10000:- . Vet inte om den hänger kvar till 2013.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 22

2012-12-23, kl 18:17

username

Marcus
Schröder

Inlägg: 14

tackar hans, du gör det mkt lättare att förstå när du formulerar det som du gör.Tack för det.
Nu vet jag inte riktigt om du är insatt i skatteplanering och dylikt men vad jag förstått så är det mkt man kan dra av osv.
Dels finns det saker som man får dra av direkt , sen andra saker man får dra av lite på varje år? det jag kommer inskaffa är dator,skrivare,bänk,skrivbord,datorstol,arbetstol till behandling. byrå och lite annat som matta, lampor etc, min kalkyl där är att jag hamnar runt 10-15000:- på de sakerna. är det saker jag får dra av, och hur gör man det. Sen även mina utgifter iform av hyra,internet,bokningsystem ev körningar till kunder om det blir aktuellt. Kan man dra av det, och var i intäkterna dras det av...är det när det kommer till slutskedet av beskattningen på inkomsten?

där är jag lite oförstålig var,hur och när man drar av sakerna

god jul

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 22

2012-12-23, kl 18:32

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Jag ser nog inte dessa frågor som skatteplanering utan rent företagsekonomi.

Som alla företagare måste du ju ha en bokföring. Antingen införskaffar du ett bokföringsprogram och dessutom lite kunskap och kör själv (som jag). Eller så köper du in denna tjänst.

Och det är ju sedan här du bokför dina inkomster och utgifter. Och kanske varje kvartal skickar du sedan momsrapport till skm. Och i Maj blir det sedan deklarationen. Och har du då bra program så är det inte allt för svårt.

Sedan det du behöver extra för att utföra ditt jobb kan du ju givetvis dra av. Och du som pratar om en lokal på stan drar ju av rubbet. Dock måste du vara momsregistrerad när du handlar för att kunna dra av momsen på sakerna.
Det innebär ju att om du handlar en skrivare för 800:- + moms så får du tillbaks hela momsen 200:- och drar dom 800:- som kostnad. Om du handlar innan registreringen så kan du även då dra av inköp ett år tillbaks men utan moms. Så då blir all 1000:- satt som kostnad.

Vad gäller resor till kund så drar du av 18,5 per mil om du åker egen bil. Och det gör du vanligtvis genom att skriva körjournal och bokföra in den månadsvis.

Sedan en sak . Internet. OK har du internet på ditt kontor drar du ju kostnaden för det. Men vi som sitter hemma får inte dra av detta. SKM anser att alla har internet i hemmet så det är ingen extra kostnad att använda det i jobbet.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 22

2013-01-10, kl 15:53

username

Marcus
Schröder

Inlägg: 14

hej igen alla. har nu kommit tillbaka från julledigheten osv

Nu har jag givetvis fått total hjärnsläpp. Vi pratade sist om mina inkomster ifall jag tar 280kr exkl moms behandling osv

det vi fick utav allt var att jag "kunde" få en inkomst på 56000 exkl moms

Nu har jag fått total hjärnsläpp hur vi räknade ut den summan
för ifall jag räknar 280:- gånger 12st om dagen så blir det 3360kr dag och per månad blir det 67200:- vilket är fel.... vi fick ju fram vårt till 56000:-

var är det jag tänker fel?

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 18 av 22

2013-01-11, kl 02:39

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Det var nog ditt inlägg.

Men låt säga att man lyckas dra in 70 000 kr inklusive moms som gjorde att jag börjande använda 56 000:-

Sedan är det ju kunder du pratar om. Och att du skulle ha 12 halvtimmar per dag . Dag ut och dag in . Så se det ändå som en hint. Eller så räkna om allt med din nya summa.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 19 av 22

2013-01-30, kl 15:36

username

Marcus
Schröder

Inlägg: 14

hej igen ! har lite funderingar angående avdrag på företag för material man måste ha. Då jag vet att man kan dra av vissa saker samt upp till en viss summa osv så undrar jag hur man gör ifall man vill köpa saker begagnade??
Jag kan få tag i väldigt mkt begagnat för en lägre summa, men kan man dra av det? det begagnade är från privatpersoner och då får man ju inget "kvitto". Har dock kontohändelser via betalning från banken, går det att göra något på denna fronten??

mvh. marcus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 20 av 22

2013-02-10, kl 19:34

PoulZen

PoulZen

Inlägg: 13

Kvitto är ett måste. Hur ska du annars kunna bevisa att du faktiskt köpt något för dessa pengar och inte bara stoppat i egen ficka?
Så har du inget kvitto får du det svårt att bevisa om skatteverket knackar på.

Sen vet du säkert om att om du köper saker från privatpersoner så har du ingen moms som du kan dra av. Så kostnaden för ditt företag blir hela beloppet som du betalar privatpersonen. Medans om du köper en sak från ett företag för exempelvis 1000kr så blir din kostnad 800kr för ditt företag om priset var inkl moms, som det är på tex elektronik firmor. Men samma sak från en privatperson blir 1000kr.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 3

1 2 3