Inlägg 1 av 2
2012-12-17, kl 13:00
Bokföringsfråga
Hej
Jag är ägare till ett AB och gjorde ett utlägg för att betala en faktura (ställd på företaget) innan bolaget hade bildats.
Fakturan bestod av hyresavgift, depostion och moms. Jag använder mig av faktureringsmetoden och vill stämma av med er om jag gjort rätt.
Konteringar
-------------------------------
Hyra - debit
Leverantörsskulder - kredit
--------------------------
Ingående moms - debit
Leverantörsskulder - kredit
------------------------------
Övriga kortf fordringar- debit
skulder till ägaren -kredit
-----------------------------
leverantörsskulder - debit
skulder till ägaren - kredit
-----------------------------
Utlägget har vid punkten för bokföringen alltså inte återgäldats.
Jag är ägare till ett AB och gjorde ett utlägg för att betala en faktura (ställd på företaget) innan bolaget hade bildats.
Fakturan bestod av hyresavgift, depostion och moms. Jag använder mig av faktureringsmetoden och vill stämma av med er om jag gjort rätt.
Konteringar
-------------------------------
Hyra - debit
Leverantörsskulder - kredit
--------------------------
Ingående moms - debit
Leverantörsskulder - kredit
------------------------------
Övriga kortf fordringar- debit
skulder till ägaren -kredit
-----------------------------
leverantörsskulder - debit
skulder till ägaren - kredit
-----------------------------
Utlägget har vid punkten för bokföringen alltså inte återgäldats.
Svara Svara med citat