Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Höginteraktiv och lärarlös (näst intill) skola?

Inlägg 1 av 5

2012-11-30, kl 17:27

newworldnow2

newworldnow2

Inlägg: 77

Höginteraktiv och lärarlös (näst intill) skola?

Framtidens skola behövs. Idag är lärare överflödig i mångt och mycket (jag vet att jag kommer bli symboliskt halshuggen för det, men inse fakta).

Läraren behver inte vara med i alla aspekter idag. Idag kan man bygga höginteraktiva system för att lära ut information, testa information samt betygsätta testresultat.

Uppsatser som kräver skrivning behöver lärare (där med "näst intill" i rubrikraden). I stort och övrigt krävs läraren till högst två extra uppgifter: spela in lektions moduler samt inspelad audio (voice-over för informativ video som visar koncept o dyl).

De lärare som spekulerar i videos och audio kan få en lön eller royalty ersättning.

Det bästa med en höginteraktiv och näst intill lärarlös skola är att eleverna skulle läsa i sin takt och tenta av vad de än kände för när som. Så länge resultat blev det som systemet programmerats med för en viss modull så skulle man få ett E eller ett högre betyg beroende på sin prestation. Det är väl troligen ingen rocket science för en normalhändig systemutvecklare att göra ett sådant skolprogram. Någon som är systemutvecklare som dessutom vill kommentera och leka med tanken en aningen?

Jag vet att det oftast dyker upp debatter om lärares löner etc, men nu är det eleverna vi pratar om. Lärare har en plats i detta höginteraktiva system också, bara det att arbetsuppgifterna blir mer grundade på just att rätta uppsatser och andra skriftliga uppgifter som ett datorprogram inte kan rätta på egen hand (vi får vänta på bättre AI teknik innan det blir verklighet) + att de får göra audio/voice-over arbeten. Det kan nog bli välbetalt det med. Kanske mer betald för mindre slit dessutom (ni gör arbetet en gång, alla lärare där ute, sedan får ni en royalty varje månad för era immateriella bidrag + en lön för att rätta uppsatserna).

Jag bollar helst gärna med seriösa aktörer som ser intresse av att utveckla detta närmare och kanske driva det vidare till verklig applikation. Jag söker systemutvecklarna, lärarna (alla ämnesområden) samt andra intressenter som har något att bidra med (vare sig det är sweat equity, som är värt mest för tillfället, men även andra bidrag längre fram). Alla typer av gymnasieelever får absolut vara med eftersom det trots allt ska vara ett system som utvecklar och förenklare era studier.

Vad jag vill få ut av detta är "effektivitet". Jag anser inte att dagens skola är särskilt effektiv. Den är kvar på stenåldern och ser man på Stanford University i USA så har de mycket att lära svenska skolan. De har åtminstone börjat spela in sina föreläsningar och lägger upp de på sin youtube kanal kontinuerligt. Varför gör inte våra gymnasium samma sak? Varför kan man inte göra test över internet (man kan enkelt få bort fusk genom att tidsbestämma svaren. Att leta upp svaren snabbt nog ska inte vara ett alternativ och varje nytt prov, om man nu gör omprov ska vara "scramblad" så det inte går att förbereda sig med fusknoteringar inför något prov överhuvudtaget)?

Jag lämnar över bollen här och hoppas det inte blir tyst i tråden. Det är lite sorgligt når sådant händer på ett entreprenörsforum. Så in med tips och idéer och försök hålla allt civiliserat. Vi är vuxet folk här.

Mvh
Mathias Olsson

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2012-11-30, kl 23:38

vitorm

vitorm

Inlägg: 58

Förra året läste jag en kurs som hette linjär algebra och gemoetri. En av de första och simplaste matte kurserna på kth. Jag gick på föreläsningar och fattade ingenting. Jag gick hem och fattade ingenting och höll på så i 2 månader. Sedan 2 veckor innan tentan så hittade jag khanacademy. Hela kursen fanns där (om du inte vet vad khanacedemy är så är det i princip en youtube kanal med tusentals videos inom olika ämnen. Såsom matte, fysik, finans och ekonomi). Jag lyckades plugga in en 7,5 hp kurs på två veckor genom khanacademy. Jag fick fx på tentan. Som alltid när man stressar inför en tenta, glömde jag allt lika snabbt som jag lärt mig det. Jag sket i kompletteringen.

Lite senare läste jag om den kursen från början och kollade då enbart på khanacademy och gjorde tal i boken. Gick inte på en enda föreläsning. Jag fick A på den tentan.

När jag reflekterar över detta inser jag både hur värdelösa våra föreläsare är på att förklara. Även hur mycket enklare det är när man kan plugga i sin egna takt och spola tillbaka om man missar något.

Det du försöker göra har dock redan blivit gjort. Salman Khan från khan academy jag pratade om tidigare gjorde exakt detta på en skolklass i USA. Han lät eleverna sitta och lyssna på videos hemma, istället för läxor. Sedan tog de läxorna till skolan och gjorde dessa med hjälp av lärarna under skoltid. Resultaten var fantastiska, du kan söka på det.

Jag vet inte varför det lades ner. Förmodligen för att regeringen är trångsynta och lever kvar i stenåldern som du säger. Jag tror dock inte det här är något du kan tjäna pengar på. Det finns redan tusentals lärare, doktorer osv som laddar upp helt gratis videos på youtube. Kunskapsbasen på yotube ökar enormt snabbt. Det finns så mycket gratis att det omöjligt kommer gå att konkurrera med detta.

Skolsystemet har aldrig fungerat. Man dödar bara motivationen hos folk och förstör deras självtänkande.

http://www.vitorm.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2012-11-30, kl 23:52

vitorm

vitorm

Inlägg: 58

Jag är ingen systemutvecklare. Men är student, har några års kunskap inom webbutveckling och kan programmera. Om du funderar på att starta upp et projekt om det här så kan du räkna med att jag vill vara med. ;)

Men det kommer dock inte gå att tjäna pengar på det tror jag. Men att sprida kunskap och förändra skolsystemet är en tillräcklig stor motivation för mig.

http://www.vitorm.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2012-12-01, kl 00:56

newworldnow2

newworldnow2

Inlägg: 77

Citat:

Ursprungligen postat av: vitorm

Förra året läste jag en kurs som hette linjär algebra och gemoetri. En av de första och simplaste matte kurserna på kth. Jag gick på föreläsningar och fattade ingenting. Jag gick hem och fattade ingenting och höll på så i 2 månader. Sedan 2 veckor innan tentan så hittade jag khanacademy. Hela kursen fanns där (om du inte vet vad khanacedemy är så är det i princip en youtube kanal med tusentals videos inom olika ämnen. Såsom matte, fysik, finans och ekonomi). Jag lyckades plugga in en 7,5 hp kurs på två veckor genom khanacademy. Jag fick fx på tentan. Som alltid när man stressar inför en tenta, glömde jag allt lika snabbt som jag lärt mig det. Jag sket i kompletteringen.

Lite senare läste jag om den kursen från början och kollade då enbart på khanacademy och gjorde tal i boken. Gick inte på en enda föreläsning. Jag fick A på den tentan.

När jag reflekterar över detta inser jag både hur värdelösa våra föreläsare är på att förklara. Även hur mycket enklare det är när man kan plugga i sin egna takt och spola tillbaka om man missar något.

Det du försöker göra har dock redan blivit gjort. Salman Khan från khan academy jag pratade om tidigare gjorde exakt detta på en skolklass i USA. Han lät eleverna sitta och lyssna på videos hemma, istället för läxor. Sedan tog de läxorna till skolan och gjorde dessa med hjälp av lärarna under skoltid. Resultaten var fantastiska, du kan söka på det.

Jag vet inte varför det lades ner. Förmodligen för att regeringen är trångsynta och lever kvar i stenåldern som du säger. Jag tror dock inte det här är något du kan tjäna pengar på. Det finns redan tusentals lärare, doktorer osv som laddar upp helt gratis videos på youtube. Kunskapsbasen på yotube ökar enormt snabbt. Det finns så mycket gratis att det omöjligt kommer gå att konkurrera med detta.

Skolsystemet har aldrig fungerat. Man dödar bara motivationen hos folk och förstör deras självtänkande.



Khan Academy var en av mina inspirationskällor förutom Stanford University (där jag själv tittat en del på Leonard Susskinds fysik lektioner). Jag har för mig att Khan Academy är just en ideell organisation, dessutom erkänd av självaste Bill Gates. Så det är en god mall att emulera med svensk prägling.

Att man inte skulle kunna tjäna pengar på detta håller jag inte med om. Där emot håller jag med om att det finns de lärare etc som gör detta på youtube. Men tänk dig då att man skapar ett varumärke som fungerar som "paraply" för alla dessa begåvade lärare, professorer etc? Samla alla under ett "tak" och låt dessa ta del av vad detta varumärke kan bidra med till de (i form av fler prenumeranter på deras youtube kanaler, möjligheter att "skina" och erkännas som de bör). Fast där allt går under ett och samma system (som jag beskrev ovan). För att binda allt samman i en gemensam kultur kan vi ha månatliga, årliga etc events som bara rör de som går under samma paraply. På sådana events kan man bjuda in media för att lyfta fram dessa lärare, professorer etc. Det gäller att ha "limmet" som väver samman slagkraften i varumärket som sagt.

Det finns två generella sätt att konkurrera på en marknad: billigast eller bäst kvalitet. Jag syftar på att vi ska ha bäst kvalitet. Kunskaper förbises gärna eftersom de presenteras fel (som du också påpekade). Som marknadsförare vet så är paketeringen jätteviktig (inte många lärare, professorer etc är duktiga på paketeringen. Förutom de som lär ut marknadsföring och PR eventuellt. Skamlig om inte de kan det). Att det ser snyggt ut, låter bra, doftar bra etc. Mitt koncept kan ge den där "väldoftande" känslan och det kan man ta betalt för tror jag.

Dessutom: vad kan ett bolag ha som en individ (säg en lärare etc) troligen inte har? Svaret: en hel stab av smarta människor som kan göra ett simpelt koncept till ett välsäljande koncept. Det där därför ett smart team av folk kan samlas runt detta. Jag pratar om marknadsförare, säljare, systemutvecklare, designers, jurister inom immaterialrätt etc. Ett team är skillnaden mellan succé och misslyckande. Kan vi ge detta till alla dessa youtubande lärare där ute så har vi givit de ett rejält mervärde. Ett mervärde som gör att de väljer vårat system framför deras, för nuvarande, egna. Eftersom knappast ingen entreprenör kan påstå att det är enkelt att sätta ihop ett team så kan man förstå mervärdets betydelse för en solo-körande lärare.

Ovanpå detta, som jag nämnde i min första post, kan man erbjuda lärare som gör voice-overs etc royalties. Ett fint sätt att säkerställa en säkrare pension längre fram i tiden. Så länge bolaget/skolan existerar och det immateriella värdet körs i systemet utgår en royalty till den involverade läraren.

Sedan kan man fråga sig om man ska köra privatskola av det hela fast där man skiter i att utnyttja statliga medel helt och hållet. En skola som kör helt på att eleverna betalar avgiften. Men vi pratar inte om några stora summor som elit universiteten i USA kör med, utan snarare en prenumerationsavgift varje månad (säg att man debiterar för ett kvartal i taget. Dessutom kan man i den avgiften låta digitala läroböcker ingå utan extra kostnad (en av de dyraste utgifterna en student har i relation till studier är ju alla dessa hutlöst kostsamma böcker. Varje bok kan ju gå på 300-500 kr. Det är ju helt sanslöst att man kan anse att en redan luspank student ska ha råd med ett antal sådana dyra böcker. Där kan mervärde ges till studenten). Kan vi få ner en students terminsmässiga avgift till 200 kr i månaden och därmed runt 1200 kr per termin (räkna det mot att det säkerligen, bara för studiematerial, skulle kosta i snitt 3000 kr för en termin. Kanske till och med mer än så. Det ser jag som mervärde). Ovanpå detta, studenten kan sitta hemma och studerar i egen takt och när denne än vill på dygnet (ett immateriellt mervärde. Dessutom slipper en del studenter lägga ut en massa för bensin för att ta sig med bil till skolan. Ibland flera mil varje dag beroende hur man är bosatt och var skolan nu ligger belägen).

Som du ser: jag tror man kan ta betalt för detta ifall man gör det med kvalitet i sinnet från dag ett och inte sjabblar till det med dålig kundservice och dålig leverans. För att det ska fungera krävs det, åter igen, det där teamet jag pratade om längre upp. Utan det där teamet kommer det bli som du säger: ingen kommer betala för det. Det bästa vore om vi kunde sprida ut budskapet tillsammans.

De som ska vara med måste vara beredda på betalning i ägande av ett AB (sweat equity). Med en bra bolagsjurist kan vi säker räta ut det tekniska med optionsplaner etc. Självfallet får optionerna baseras på marknadsbaserad lön i respektive fält.

Mvh
Mathias Olsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2012-12-03, kl 18:05

runnerwei

runnerwei

Inlägg: 3

I used to be lured by a generous EU scholarship to attend KTH and UU, two of Sweden's most prestigeous universities. But I was very disappointed by the quality of education they offered. After this, I decided to become an inspiring teacher.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat