Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Företagsnamn

Inlägg 1 av 3

2012-11-13, kl 13:10

diva2001

diva2001

Inlägg: 3

Företagsnamn

Hej som jag har förstått det så behöver man inte registrera något namn hos bolagsverket när man har en enskild firma. Men nu har jag blivit lite osäker för har hört av andra att man måste det. Vad är det som gäller? För jag tänkte grossister som man köper i från vill ju veta vad företaget heter , kan jag tex heta något men inte vara registrerad i bolagsverket? Räknas man inte som registrerat företag om man bara har fskattsedel och inte något registrerat företagsnamn? Snälla hjälp mig att reda ut dessa saker

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2012-11-14, kl 22:38

Roab

Roab

Inlägg: 9

Du behöver inte registrera ett företagsnamn hos Bolagsverket. Men om du har grossister som du gör affärer med så tycker jag nog att det är bäst och registrera ett bolagsnamn. Du kan ju kalla ditt företag för "Diva" tex utan att för den skull registrera det hos bolagsverket. Risken du löper är ju att någon annan registerar "ditt" företagsnamn hos Bolagsverket.

Det är ju först när du är godkänd för f-skatt som du är ett företag.

Lite förenklat kan man ju säga att andra företag gör affärer med din f-skattsedel och inte ditt företagsnamn.

Robert
Rogö Design - www.rogodesign.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2012-11-17, kl 01:15

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! När man driver en Enskild Firma så är ditt företagsnamn ditt eget namn. Så länge som du inte har registrerat något firmanamn hos Bolagsverket (som är frivilligt i ditt fall)så kan du använda dig av vilket namn som helst som är ledigt. Detta kan du kolla upp med bolagsverket så du inte inkräktar på namnskyddad registrering.

Till exempel, när du får brev ifårn SKV så står det ditt namn och kommer att alltid göra så så länge du inte har registrerat firmanamnet hos Bolagsverket.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat