Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Skapa ett barnvänligt bokföringsprogram?

Inlägg 1 av 3

2012-10-09, kl 10:40

newworldnow2

newworldnow2

Inlägg: 77

Skapa ett barnvänligt bokföringsprogram?

Jag håller på och studerar redovisning 1 just nu. I den kursen så får man lära sig hantera visma administration. Jag vet inte om det bara är jag eller om det är fler som tycker att bokföringsprogram överlag är lite väl överkomplicerade program?

Vad sägs om, såvida ett sådant program inte redan existerar, skapa ett bokföringsprogram som bara kräver 3 steg till skapande av rapporter och verifikationslistor?

Exempelvis:

1. Man för in summa och vart man vill ha pengarna (kontoplanen kan vara inlagd i någon sorts scroll lista som det bara är att välja ifrån. Själva detaljarbetet, huruvida det ska krediteras/debeteras etc, gör programmet åt användaren).
2. Steg två är att användare kollar igenom så att rätt summa är inskriven i inmatningsfält och att rätt konto valts.
3. Tryck submit.

Ett fjärde steg skulle då vara att trycka på utskriftsknappen.

Finns det någon systemutvecklare eller liknande som känner sig manad att programmera något sådant här? Jag tror att det skulle finnas många småföretagare, jag kan ha fel, som skulle tycka om ett sådant här program. Anledningen är ju given: förkortad tid framför bokföringsprogrammet (såvida man ine hyr en bokförare förstås). De som hyr bokförare kan säkert få ett sådant här program varje månad för lägre kostnad än en bokförare skulle ha debiterat (konkurrensmedel). Dessutom, de småföretagare som nu "knotar" med visma etc varje månad skulle kunna, tack vare förkortad tid framför datorn, få mer tid över till att öka omsättningen istället.

Jag skulle vara villig att vara delägare i ett sådant här bolag. Så om ni tror er kunna skapa ett sådant här program så får ni gärna höra av er på PM.

Mvh
Mathias Olsson

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2012-10-09, kl 14:43

timpettersson

timpettersson

Inlägg: 18

Låter mycket intressant dock finns det väldigt många olika bokföringsprogram och en hel del enklare. Har du kollat runt och tittat på de som finns idag allt från Visma, Hogia till de webbaserade lösningar som finns? har för mig att det finns flera som är mycket enkla har dock inte själv använt dessa men skulle rekommendera att du om du inte redan gjort det tar en titt och därefter ser om det saknas.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2012-10-09, kl 15:41

newworldnow2

newworldnow2

Inlägg: 77

Jag vill nog sparka ut bollen till alla de småföretagare som finns här på Startaeget.se Vilka program använder ni idag? Samt hur många steg krävs för att ni ska kunna gå från entry till rapport/verifikation? Om de är fler än 3 steg då kan mitt förslag vara en god idé?

Samt: hur mycket betalar ni per månad (exkl moms) för att använda era bokföringsprogram (och vad ingår i det priset?)? Skulle ni vara villiga att betala 50% av det pris ni betalar idag för samma eller högre kvalitet och kundservice (jag vet att det är en dum fråga, men jag behöver nämna det eftersom det ingår i min tankegång)?

Förslaget:

1. Ett 3 stegs entry till rapport/verifikation (ett fjärde steg är utskriften).
2. Betala 50% av det pris ni betalar idag (nu varierar priserna, men vi tittar på det i takt med att siffrorna från er trillar in. Vi kan göra en demokratisk röstning kring priset. Sedan får vi se om det är möjligt att leverera till det priset som röstats fram).
3. För samma (eller högre) kvalitet på produkt och kundservice.

Mvh
Mathias Olsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat