Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Ärvt lantbruk, driver i dödsbo. Nu driva som eget.

Inlägg 1 av 7

2012-07-17, kl 23:08

AndersAnd

AndersAnd

Ärvt lantbruk, driver i dödsbo. Nu driva som eget.

Hej,
Jag och min bror har ärvt ett lantbruk. Huset är sålt dock är marken kvar vilken vi arrenderar ut. Inkomst 110Kkr (55kkr var) + moms.
Nästa år måste vi driva det i eget regi. Hur gör vi detta lättast och så fördelaktigt som möjligt?
Själv så har jag 52% marginalskatt medans min fru har 30%. Det hade varit bra om man kunde göra på något sätt så att pengarna (arrende) kommer på henne. Vilket gör att vi "tjänar" 20%.
Någon som har tips hur detta kan göras?
Bolagsform?
mvh
Anders

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2012-07-26, kl 14:30

Lockagård

Lockagård

Först bör man avsluta dödsboendet dvs deklarera detta, sedan kan man bestämma hur man skall driva detta Driver man det som Handelsbolag så delas allt 50/50 eller som två enskilda firmor som också är ett alternativ. Det är svårt att skriva exakt råd om hur man bör göra, skulle i så fall behöva mer info.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2012-07-31, kl 18:11

AndersAnd

AndersAnd

Hej!
Ursäkta att jag inta svarat, varit bortrest.
Vi måste avveckla lantbruket i dödsbo senast fyra år efter. Detta innebär att vi måste avveckla det 2013 som senast.
Jag har läst en del i böcker och konstatera att det som verkar vettigt är att vi (jag och min bror) delar det i lika delar. Samt har det som "enkelt bolag", där vi är egenföretagare (enskild firma).
Sedan funderade jag på om man kan ha "gemensam verksamhet" jag och min fru. Där hon är delaktig i företaget. Det är svårt för skattemyndigheten att bestämma/uppskatta vad varje person gör. Kan man sätta 90% av intäkterna på henne? Eller är det att gapa efter för mycket?
mvh
Anders

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 7

2012-07-31, kl 21:42

Lockagård

Lockagård

Hej Anders. Tänkte skriva det som du skrev. Om två personer äger något som är taxerad som lantbruksenhet tillsammans betraktas driften som ett enkelt bolag. Det betyder att var och en har sin enskilda firma och var och en ansvarar för ev tillgångar och skulder Det är viktigt att kvitton o ev avtal skrivs ordentligt så att det syns vem som äger vad o vem som har vilka skulder. Ett enkelt bolag kan inte registreras Däri mot kan delägarna i ett enkelt bolag registreras hos bolagsverket men ger inget namnskydd. För namnskydd måste någon av delägarna registrera namnet som enskild firma och det enkla bolaget använda namnet. Det andra kan gå med sk. marginal skatteplanering. Det kan löna sig om någon ligger under brytpunkten för statlig inkomstskatt o därmed bara betalar kommunal inkomstskatt, medan någon ligger över brytpunkten. Man kan sedan dela upp detta mellan makar enligt en av två huvudmetoder Medhjälparfallet eller Gemensam verksamhet. Sedan finns det en del att tänka på men det är inte omöjligt att göra som du har skrivit. Har en del saker som man bör tänka på det är bara att höra av dig så kanske vi kan hjälpa er vidare på traven om så önskas. Kanske det var ett litet tips på vägen. Jens o Tove

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2012-07-31, kl 22:40

AndersAnd

AndersAnd

Hej och tack för svaret!
Det borde gå kan jag tycka. Citat från boken:
"För en gemensam bedriven verksamhet ska inkomsten fördelas efter vars och ens arbetsinsats. Därmed kan inkomsten i det här fallet fördelas ganska fritt mellan makarna. Det är förmodligen svårt att i efterhand kontrollera hur mycket tid varje make har lagt ner i verksamheten"
Detta gäller gemensam verksamhet.
Men till det praktiska.
Då skall jag registrera en enskild firma i mitt namn där min fru blir gemensam verksam i företaget?
Arrendatorn sätter in pengarna i firman och hur gör man sen?

mvh
Anders

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2012-08-01, kl 09:19

Lockagård

Lockagård

Hej ! Registrera firman ansök om F-skatt om man tycker att bägge två har likvärdig ställning i företaget så kan bägge ansöka om F-skatt ansök även för moms, jag skulle i ert fall skriva fler verksamheter i firman så det kan härleda till verksamheten i fall man vill investera i något Var arrendatorn sätter in pengarna spelar ingen roll bara ni fördelar dem rättvist som ni bestämt. Antagligen investerar man i de pengar man får in och redovisar detta i deklarationen eller lägger pengarna vilande, vid deklaration sedan får man göra en inkomstfördelning av räntefördelning,periodiseringsfond,expansionsfond,schablon, pension mm eftersom detta är personligt.Vid gemensam verksamhet behöver bara den ena maken lämna en komplett deklaration med alla näringsbilagor,medans den andra lämnar grunduppgifter samt visar sin del av inkomsten.Man kan också titta på vem som skall vara aktiv resp. passiv i verksamheten eller om bägge två skall vara aktiva. Kanske ett svar !

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 7

2012-08-01, kl 21:31

AndersAnd

AndersAnd

Hej!
Tack för hjälpen. Jag återkommer när jag funderat igenom det hela.
mvh
Anders

Inläggets betyg
Svara Svara med citat