Inlägg 1 av 2
2012-06-28, kl 18:54
Ombilda till AB ??
Hej,
tänkte höra om någon kunde ge lite goda råd...?
Jag har en enskild firma (bygg) sedan cirka 10 år, med två anställda.
Många företagarkollegor tycker det är konstigt att jag inte kör det som AB istället.
Vore därför kul att höra lite åsikter om för- eller nackdelar med ett AB.
Lite bakgrund:
Byggfirman rullar på bra och har inte några egentliga skulder. Jag äger därtill en del i ett hyreshus och lite skog, dessa "grenar" går kanske inte lika lysande ur vinstperspektiv... det är mera en långsiktig satsning. Bokföring, fakturering och löner sköter jag själv. Tar hjälp en gång per år med bokslut och deklaration.
En fråga som dyker upp är hur det här med F-skatten fungerar med AB: även om byggfirman blir ett AB så har jag ju kvar de andra näringarna som förut?
Går underskott i tex skogen kvitta mot vinst i aktiebolaget?
Finns det några skattemässiga fördelar för mig som privatperson med att äga ett AB?
Vore tacksam om någon kan hjälpa mig i mina funderingar...!
tänkte höra om någon kunde ge lite goda råd...?
Jag har en enskild firma (bygg) sedan cirka 10 år, med två anställda.
Många företagarkollegor tycker det är konstigt att jag inte kör det som AB istället.
Vore därför kul att höra lite åsikter om för- eller nackdelar med ett AB.
Lite bakgrund:
Byggfirman rullar på bra och har inte några egentliga skulder. Jag äger därtill en del i ett hyreshus och lite skog, dessa "grenar" går kanske inte lika lysande ur vinstperspektiv... det är mera en långsiktig satsning. Bokföring, fakturering och löner sköter jag själv. Tar hjälp en gång per år med bokslut och deklaration.
En fråga som dyker upp är hur det här med F-skatten fungerar med AB: även om byggfirman blir ett AB så har jag ju kvar de andra näringarna som förut?
Går underskott i tex skogen kvitta mot vinst i aktiebolaget?
Finns det några skattemässiga fördelar för mig som privatperson med att äga ett AB?
Vore tacksam om någon kan hjälpa mig i mina funderingar...!
Svara Svara med citat