Inlägg 1 av 5
2012-06-17, kl 12:08
Gemensam hemsida/portal för butiker etc
Jag själv tror starkt på detta och brinner för min ide men jag måste samtidigt vara realistisk och det är fortfarande många frågetecken som återstår.
Jag har sommaren på mig att planera och till hösten tänkte jag vara igång.
Jag bor i en medelstor stad i mellersta Sverige och jag har jobbat i butik i över 6 år. Nu varvar jag mitt butiksjobb med olika hemsidesprojekt.
Iden fi ck jag då jag byggde en hemsida till butiken och insåg hur många andra butiker som inte hade egna hemsidor.
Jag vet att de varken har kunskapen eller tiden till att sköta egna sidor.
I staden finns flera stora gallerior som själva sköter sin marknadsföring men det finns även ett "stråk" med blandade mindre butiker, restauranger, frisörer etc och av dem (ca 30 st totalt på den gatan jag talar om) är det bara ett par stycken som har egna hemsidor.
Mina tankar började snurra och så här ser min ide ut, på ett ungefär...;
Jag tänkte göra en gememsam sida (med ett passande namn) till den här "gatan".
Alla butiker mm som vill vara med får vara det och de betalar för sig på något vis. Månadsvis? Årsvis?
Här funderar jag fortfarande på bästa lösningen eftersom butikerna är olika stora och alla har inte samma förutsättningar.
Tanken är iallafall att vi ska ha en gemensam sida där varje butik ska ha en egen undersida med information, lite foton, adress, telefonnummer, kontaktformulär etc.
Lite som "alla galleriornas" sidor fast mer personlig.
Mitt mål är att sidan ska vara levande, att den ska bli en levande reklamplats för butikerna. Därför ska det kontinuerligt läggas upp artiklar på förstasidan, lite som en blogg. Det kan vara allt ifrån produkttips, skönhetstips, olika jippon, tävlingar, rabatter, extrapriser, personalintervjuer osv. Sådant som speglar "butikerna" som är med.
De kommer att kunna maila och ringa till mig med information de vill ha ut men jag vet även att det är svårt för många att själva "ta sig för" och hålla en sida levande så jag har tänkt att jag ska besöka varje butik/ställe som är med, kanske en gång i veckan, kanske varannan?
Fota lite, höra efter vad som är på gång, hjälpa dem lite på traven helt enkelt.
De kommer alltså att dels få sin egna "butikssida" med info, en logga på framsidan av hemsidan men även också någon som personligen besöker dem och hjälper dem med marknadsföringen.
Till hemsidan ska det kopplas både Facebook och Twitter.
Jag har lite ideer om hur man skulle kunna marknadsföra sidan men jag tar gärna emot fler. Jag har ingen startbudget att tala om och jag tror inte att jag ska behöva det heller, det här ska kunna gå ändå.
Jag tänkte att man kunde trycka upp visitkort och sätta i alla butiker som personalen får dela ut och tipsa om. Jag tänkte även trycka upp lite affisher att sätta upp på stadens anslagstavlor.
Ett annat sätt att snabbt få besökare till sidan är att anordna tävlingar och där tror jag att jag kan få med mig butikerna som sponsorer. Tävla genom att bjuda in vänner på Facebook till exempel.
Det finns nog många fler sätt...
För att få butikerna att haka på den här iden tänkte jag bygga en exempelsida så att jag har något konkret att komma med. Sen måste jag vara klar med en presentation, både muntlig och en skriftlig som jag kan lämna över.
För att locka butikerna, som säkert kommer att vara lite skeptiska, kanske man kan bjuda på de 2 första månaderna? Eller något annat lockande.
Jag har säkert missat att skriva ner en del men så ser planerna ut på ett ungefär.
Mitt mål är inte att bli rik men jag vill gärna kunna ägna mig på heltid åt detta och kunna leva på det. Jag har inga höga krav.
På grund av sjukdom kan jag inte längre jobba kvar inom butiksyrket och jag vill därför satsa på något som jag vet att jag kan och även orkar med.
Vad tror ni? Kan det här vara något eller är jag helt ute och cyklar? ;)
Svara Svara med citat