Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Webb & E-handel

Tips för efektiv marknadsföring av e-butiken

Inlägg 11 av 16

2012-05-28, kl 20:09

svenssonweb

svenssonweb

Inlägg: 10

Svaret är Facebook OCH Mobilizer i detta fallet. Mobilizer som leverer webbutikerna. Vet ej om du känner till dem men det är så dem heter.

Marknadsförnings expert.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 16

2012-05-28, kl 20:37

newworldnow2

newworldnow2

Inlägg: 77

Citat:

Ursprungligen postat av: svenssonweb

Svaret är Facebook OCH Mobilizer i detta fallet. Mobilizer som leverer webbutikerna. Vet ej om du känner till dem men det är så dem heter.


Mobilizer är något nytt för mig. Vilken konverteringsgrad har nåtts på FB respektive Mobilizer?

Mvh
Mathias Olsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 16

2012-05-29, kl 13:14

svenssonweb

svenssonweb

Inlägg: 10

Det hela är väldigt nytt för mig så kanske är för tidigt att säga? Just nu ligger konverteringsgraden på 3,1% vilket är något högre än min webbutik, får ta det med en nypa salt eftersom det är tidigt. Det jag tror funkar bra är dock att få kunden till impulsköp, lite därför jag valde Mobilizer framför t ex Mysellr eftersom Mobilizer inte kräver att kunden installerar en app för att handla.

Marknadsförnings expert.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 16

2012-05-29, kl 13:43

newworldnow2

newworldnow2

Inlägg: 77

Citat:

Ursprungligen postat av: svenssonweb

Det hela är väldigt nytt för mig så kanske är för tidigt att säga? Just nu ligger konverteringsgraden på 3,1% vilket är något högre än min webbutik, får ta det med en nypa salt eftersom det är tidigt. Det jag tror funkar bra är dock att få kunden till impulsköp, lite därför jag valde Mobilizer framför t ex Mysellr eftersom Mobilizer inte kräver att kunden installerar en app för att handla.

Man börjar med billiga och snabba impulsköp och bygger upp kunden successivt till dyrare produkter/tjänster? På så sätt bygger man upp relationen och tilliten hos kunden? IKEA är en klar förebild i det sammanhanget. Om ni vill (allmänt till alla som läser här) lära er hur man lyckas bygga upp en kundkrets som ni kan sälja mer och dyrare till senare: studera IKEA varuhusen. De börjar med billiga saker vid ingången och går vidare till dyrare saker (systematiskt och väl kalkylerat). Uppenbarligen fungerar det med tanke på deras omsättning.

Jag personligen brukar låta folk nämna vad de vill köpa och priset de är beredda att betala. På så sätt är säljmotstånd ovanligt när jag väl ska sälja något (tillgång och efterfrågan på riktigt. Ingen "passion" och "gör vad du älskar" alltså. Även om det underlättar ifall man gillar vad man gör, förstås. Kan man kombinera, så mycket bättre). Detta gör också att jag inte behöver lära mig hur man övervinner säljmotstånd. För antingen säljer kunden sig till mig eller så säljs inget alls. Anledningen att jag tar upp detta är för att det vävs ihop fint med det här med att med att sälja något väldigt billigt (eller rent av ge bort något för att locka någon att gå med på kundlistan). Att minska säljmotståndet så långt det bara går och få det helaatt flyta på utan trubbel. Jag har hållit på med försäljning/marknadsföring av och från sedan jag var 16 år gammal och är nu 26 (27 i november 2012).

Mvh
Mathias Olsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 16

2012-05-29, kl 13:57

ValaineOrganic

ValaineOrganic

Inlägg: 26

Har inte kollat än, men posten har lanserat en ny tjänst där man kan förberedda och skicka ut direktreklam själv, ska kolla på det. Lite skeptiskt dock, reklamen kommer nog hamna i samma hög som resten av deras reklam och man får konkurrera med giganterna som ICA, COOP m.m. för uppmärksamhet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 16

2012-05-29, kl 18:53

newworldnow2

newworldnow2

Inlägg: 77

Citat:

Ursprungligen postat av: ValaineOrganic

Har inte kollat än, men posten har lanserat en ny tjänst där man kan förberedda och skicka ut direktreklam själv, ska kolla på det. Lite skeptiskt dock, reklamen kommer nog hamna i samma hög som resten av deras reklam och man får konkurrera med giganterna som ICA, COOP m.m. för uppmärksamhet.

Du kan konkurrera med de ifall du ändrar spelreglerna. Ett sätt är att du sänder ut ditt reklamutbud i form av vanliga brev som där du skriver adresserna för hand (om du inte skriver snyggt, hitta någn som gör det) och så sätter du frimärke på breven precis som man brukar göra. Då ser det garanterat inte ut som reklam utan snarare som ett viktigt brev som inte bör kastas utan öppnas.

Detta garanterar såklart inte att fler köper eller att någon alls köper, men du får en fördel mot ICA etc. Du får en möjlighet att få målgruppen att ta en titt av nyfikenhet. Det är allt man kan begära av folk idag.

Det är en massa jobb att skriva på alla de där förbaskade breven. Men "no pain, no gain".

Detta kommer kosta en hel del också (men börja med små satsningar som du har råd att betala för med egna medel och går det sedan bra med första utsändningen kan du öka på utskicksvolymen därefter). Du måste se den ökade kostnaden som ett nödvändigt ont och se till att du tjänar åter insatsen på merförsäljningen till samma kunder. Målet med nykundsmarknadsföring är ju trots allt att bygga upp ett kundregister som man sedan vårdar ömt och säljer mer och mer till. Merförsäljningen kan man sköta via mindre dyrare kanaler. Ett sådant är ju via twitter konto, via email (nyhetsbrev som kunderna självmant prenumerar på) etc. Dessutom, när du väl har ett kundregister så kan du, och bör du, få dina kunder att referera sina vänner etc. Detta är ju enklast via twitter (du sätter upp ett twitter konto och låter dina kunder, om de gillar någon av dina produkter) tweeta och re-tweeta vad du visar upp. Du kan ha ett facebook konto där dina kunder kan "like" dina produkt eller tjänst. Social media är bara ett enklare sätt att sköta "kundrefereringsarbetet och hålla existerande kunder uppdaterade och "in-the-loop" med ditt företag. Egentligen behövs inga email/nyhetsbrev idag. Twitter och Facebook sköter det så mycket bättre och på ett mer dynamiskt sätt.

Skulle jag ha byggt något (nu har jag ingen produkt eller tjänst att sälja. Jag letar fortfarande något som jag tycker är intressant nog att köra vidare på) från grunden idag hade jag kört denna stil tillsammans med adwords.

Uppdatera gärna hur det går för dig. Hejar på dig.

Mvh
Mathias Olsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 2

1 2