Hej Eva,
Som ovan talare skriver så kan Deals vara en bra sak att köra beroende på vad du är ute efter. På sk deals gör du sällan någon vinst på det du säljer, snarare förlust, utan är mer för att skapa en bas av kunder som du senare kan bearbeta genom utskick och rikta erbjudande till. Det är först när kunden återkommer till dig och handlar en andra eller tredje gång som du gör vinst på dina deals.
Pratar med webbutiker dagligen och de som provat sk deals är oftast väldigt nöjda. Sociala köp är en stor grej som växer fram väldigt starkt.
Shoppingsidor såsom Pricerunner, Kelkoo, Ciao och Prisjakt är bra alternativ för att komma igång snabbt. Dessa sidor driver trafik till din sida som förhoppningsvis leder till köp. Prisjakt är idag den enda shoppingsidan som sorterar på pris som standard. Övriga sidor har gått till att sortera träfflistan efter popularitet så du behöver inte känna att du måste priskriga för att synas bra till på dessa sidor.
Vissa av dessa sidor har också en budget man kan sätta för att inte få oväntat höga fakturor varje månad. Mitt tips är att börja med en av dessa, t ex Pricerunner eller Kelkoo, för att sedan utöka när du känner att det fungerar bra och du säljer för mer än du betalar och kanske till o med gör en vinst.
När man märker att detta betalar sig själv så är det bara att låta det rulla. Ser att du använder dig utav C4Media som leverantör av din webbutik. C4Media erbjuder en koppling så att du kan skaffa dig en prisfil mot en kostnad på ca 1.000 sek exkl. moms i engångskostnad.
Stort plus med shoppingsidor är att du kommer igång snabbt, du betalar endast för klick och du bör kunna se resultat direkt.
Många av våra kunder har provat Blocket.se och sk butikskonton där. Generellt sätt så säger många samma sak om denna tjänst. Den är rätt dyr, runt 10.000 kr om året i abonnemangskostnad och tänk även på att det kostar dig varje gång du skall lägga in en annons/produkt samt uppdatera den. Springer iväg snabbt i kostnad. Då allt arbete görs manuellt så krävs det även att du lägger ett antal timmar i veckan på detta vilket gör att du även får räkna med din kostnad i kalkylen.
Vår erfarenhet efter att ha jobbat aktivt mot webbutiker sedan 2006 är att Blocket.se kan fungera jättebra om man säljer en viss typ av produkter. Det som fungerar brukar oftast vara lite dyrare produkter som inte kräver mängder av sälj för att betala för marknadsföringen.
Facebook är ett annat sätt att nå ut till kunder. Deras annonser kan fungera bra men ett stort problem med detta är att alla branscher konkurrerar med varandra och trissar upp priserna för de små och medelstora företagen. Ett plus dock är att det är möjligt att sortera så att annonsen endast visas för specifika målgrupper. Tex ålder, utbildning, civilstatus osv. Dock förändras prisbilen snabbt så snart du blir lite mer "kräsen".
Ett annat sätt att sälja produkter och marknadsföra sin webbutik samt sitt varumärke är en sk Facebook butik. Det är ingen hemlighet att vi säljer en lösning för detta ändamål.
Ex. på hur en butik kan se ut hittar du här:
https://www.facebook.com/Trimdax
Tänk dock på att detta är en plattform som du till viss del själv måste marknadsföra. Att skaffa en Facebookbutik betyder inte per automatik att du kommer sälja en massa mer utan ger dig snarare grunden för att nå ut till en helt ny värld.
Lite som att ta sin butik från kanten av stan in till torget där det vimlar av folk.
Sökmotoroptimering kanske också kan vara ett alternativ för dig? Detta är mer långsiktigt och kan ta flera månader innan du märker resultat och resultatet kan variera från väldigt bra till väldigt dåligt. Om du ska satsa på detta så är vårt bästa tips att du väljer en leverantör som erbjuder garanti på placeringar och att du endast betalar därefter.
Adwords kan vara ett bra sätt att nå ut, krävs dock att man är väldigt duktig på hur detta fungerar för att få en prisvärd tjänst. Är man inte insatt i "google systemet" och hur det fungerar så bränner man lätt pengar snabbt här.
Var försiktig och lyssna på råd från kunniga. Finns även företag som mot ersättning hjälper dig mot detta. Akta dig dock för de företag som tar överpris och stoppar merparten i egen ficka. Satsa på ett känt och seriöst företag om du skall köra adwords om du känner att du inte klarar av detta själv.
Att mobilanpassa din webbutik kan göra att konverteringsgraden ökar rejält. Våra kunderfarenheter säger att konverteringsgraden ökar rejält om man ger rätt upplevelse för kunden. Att surfa på en ikke mobilanpassad webbutik är krångligt och svårläst och krävs att man zoomar och scrollar. Generellt sätt så kan jag tänka mig att din trafik från mobiltelefoner ligger på runt 10%?!
Marknadsföring är en vetenskap och funkar olika för alla. Det är alltid svårt att ge dig bra råd och det finns inget facit. Du kommer gå på minor, det gör alla men genom att prova sig fram och lyssnar på råd så kommer man långt. Det finns även enkla och smarta sätt att undvika dessa minor.
Använd dig av sidor/tjänster som är välbekanta. Stockholmstorget som du nämnde har inte ens jag hört talas om?!
Kontrollera gärna om företagen på något opartiskt sätt kan presentera statistik för dig. Prova att ringa flera av deras kunder för att fråga om hur de upplever tjänsten. Detta kan låta lite överkurs men kan samtidigt spara dig väldigt mycket pengar. Pengar som du kan istället satsa på rätt kanal.
Många sidor kan du annonsera gratis på, sidor som i många fall ser till att innehållet optimeras på google och gör att du kan rida lite på vågen från sidor som anses som relevanta av sökmotorerna.
För varje säljare som ringer dig så dyker det upp en ny tjänst och det är omöjligt att hänga med i svängarna. Känn efter lite vad du själv använder för tjänster.
Jag hoppas detta kunnat vara till hjälp för dig och andra som läser denna tråd.