Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Webb & E-handel

Tips för efektiv marknadsföring av e-butiken

Inlägg 1 av 16

2012-04-11, kl 15:22

ValaineOrganic

ValaineOrganic

Inlägg: 26

Tips för efektiv marknadsföring av e-butiken

Hej

Har ni några bra tips för effektiv och prisvärd marknadsföring? Jag blir nedringd av olika säljare dagligen som försöker sälja på olika annonser och applikationer.

Testade att gå med på stockholmstorget.se, men det blir väldigt få klick och inga köp, det blev dyrt. Facebook har vi en sida på och kör lite annonsering där, men man når ju i princip samma människor hela tiden och annonserna blir ineffektiva efter ett tag.

I dag blev jag uppringd av Mobilizr Sweden AB som har en "superapp" som löser alla mina problem :)) Man blir lite skeptisk efter ett tag.

Har någon erfarenhet av Blockets nya tjänst "Shopping"?

Butiken: www.valaine.se. Vi har ganska tydlig målgrupp - kvinnor 35 och äldre.

Tacksam för alla tips!
Eva

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 16

2012-04-13, kl 00:06

Lassemannen

Lassemannen

Inlägg: 16

Hej Eva,

Har du tittat något på den nya marknadsföringsmodellen med så kallade deals? Deals skulle man kortfattat kunna säga är oslagbara tidsbegränsade erbjudanden på en vara eller tjänst som företag annonserar ut, ofta genom en dealsite. Inte så sällan krävs det att man sänker priset med minst 50% samtidigt som du i en del fall kan begära ett minsta antal köp för att en deal ska gälla. Kunderna betalar direkt på dealsiten och får en värdekod som de använder. Dealsiten tar sin provision och betalar ut resten till företaget.

Det finurliga med modellen är att kostnaden för själva annonseringen är provisionsbaserad. Man betalar alltså ingenting om det inte är någon som köper erbjudandet. Nu fungerar det lite olika hos olika dealsiter så denna förklaring är bara övergripande så att du kan få en bild av vad det är.

Det finns också en del saker som du måste tänka på om du ska använda dig av deals. Den första frågan du måste ställa dig är vad du vill ha ut av ditt erbjudande. Vill du t.ex. tjäna pengar på själva erbjudandet eller är den till för att kunder ska upptäcka att du finns. Eller är det kanske är tillbehören till din vara som generar vinsten, etc.

Din kostnad för en deal är att du först måste sänka ordinarie priset med 50%. Sedan får du betala en provision av den intäkt som du får genom dealen. Provisionen är olika men ganska ofta mellan 35–50%. Det här ska du ställa mot kostnaden för att annonsera på annat sätt. I betänkandet kan du också lägga in att via deals behöver du inte oroa dig för att du får betala för en annons som inte ger någon kund. Du måste också titta på hur många erbjudanden ditt företag klarar av ekonomiskt. Det finns de som nästan gått omkull för att de lät för många köpa deras erbjudande. Det är visserligen inget unikt för just den här modellen men jag vill ändå påpeka det. Du måste alltså göra din matte.

Sedan bör du ha en plan för att behålla kunderna också. När de besöker din butik för att få sin vara, vare sig det är på internet eller i en fysisk butik, ska de vilja återvända och helst berätta för andra vilken suverän butik du har.

En annan sak som du kan använda deals till är att själv få bättre priser av sin leverantör samtidigt som man säkrar sitt kundunderlag. Men det kan vi ta en annan gång om du tycker det låter intressant.


Ovanstående är som sagt bara övergripande så du får en liten bild av modellen. Om man använder deals på rätt sätt är de ett fantastiskt sätt att marknadsföra sig på. Jag har följt utvecklingen i ca 2 år och har kommit så långt att jag nu håller på att utveckla en ny variant av en portal för just deals som sänker provisionskostnaden rejält.

Här följer några länkar till en del större dealsiter.

www.groupon.se
www.letsdeal.se
www.lokaldealen.se
www.enirodeals.se
www.gruppi.se
www.dealie.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 16

2012-05-28, kl 09:47

mobilizerpunktse

mobilizerpunktse

Inlägg: 8

Hej Eva,

Som ovan talare skriver så kan Deals vara en bra sak att köra beroende på vad du är ute efter. På sk deals gör du sällan någon vinst på det du säljer, snarare förlust, utan är mer för att skapa en bas av kunder som du senare kan bearbeta genom utskick och rikta erbjudande till. Det är först när kunden återkommer till dig och handlar en andra eller tredje gång som du gör vinst på dina deals.

Pratar med webbutiker dagligen och de som provat sk deals är oftast väldigt nöjda. Sociala köp är en stor grej som växer fram väldigt starkt.

Shoppingsidor såsom Pricerunner, Kelkoo, Ciao och Prisjakt är bra alternativ för att komma igång snabbt. Dessa sidor driver trafik till din sida som förhoppningsvis leder till köp. Prisjakt är idag den enda shoppingsidan som sorterar på pris som standard. Övriga sidor har gått till att sortera träfflistan efter popularitet så du behöver inte känna att du måste priskriga för att synas bra till på dessa sidor.

Vissa av dessa sidor har också en budget man kan sätta för att inte få oväntat höga fakturor varje månad. Mitt tips är att börja med en av dessa, t ex Pricerunner eller Kelkoo, för att sedan utöka när du känner att det fungerar bra och du säljer för mer än du betalar och kanske till o med gör en vinst.

När man märker att detta betalar sig själv så är det bara att låta det rulla. Ser att du använder dig utav C4Media som leverantör av din webbutik. C4Media erbjuder en koppling så att du kan skaffa dig en prisfil mot en kostnad på ca 1.000 sek exkl. moms i engångskostnad.

Stort plus med shoppingsidor är att du kommer igång snabbt, du betalar endast för klick och du bör kunna se resultat direkt.

Många av våra kunder har provat Blocket.se och sk butikskonton där. Generellt sätt så säger många samma sak om denna tjänst. Den är rätt dyr, runt 10.000 kr om året i abonnemangskostnad och tänk även på att det kostar dig varje gång du skall lägga in en annons/produkt samt uppdatera den. Springer iväg snabbt i kostnad. Då allt arbete görs manuellt så krävs det även att du lägger ett antal timmar i veckan på detta vilket gör att du även får räkna med din kostnad i kalkylen.

Vår erfarenhet efter att ha jobbat aktivt mot webbutiker sedan 2006 är att Blocket.se kan fungera jättebra om man säljer en viss typ av produkter. Det som fungerar brukar oftast vara lite dyrare produkter som inte kräver mängder av sälj för att betala för marknadsföringen.

Facebook är ett annat sätt att nå ut till kunder. Deras annonser kan fungera bra men ett stort problem med detta är att alla branscher konkurrerar med varandra och trissar upp priserna för de små och medelstora företagen. Ett plus dock är att det är möjligt att sortera så att annonsen endast visas för specifika målgrupper. Tex ålder, utbildning, civilstatus osv. Dock förändras prisbilen snabbt så snart du blir lite mer "kräsen".

Ett annat sätt att sälja produkter och marknadsföra sin webbutik samt sitt varumärke är en sk Facebook butik. Det är ingen hemlighet att vi säljer en lösning för detta ändamål.

Ex. på hur en butik kan se ut hittar du här: https://www.facebook.com/Trimdax

Tänk dock på att detta är en plattform som du till viss del själv måste marknadsföra. Att skaffa en Facebookbutik betyder inte per automatik att du kommer sälja en massa mer utan ger dig snarare grunden för att nå ut till en helt ny värld.

Lite som att ta sin butik från kanten av stan in till torget där det vimlar av folk.

Sökmotoroptimering kanske också kan vara ett alternativ för dig? Detta är mer långsiktigt och kan ta flera månader innan du märker resultat och resultatet kan variera från väldigt bra till väldigt dåligt. Om du ska satsa på detta så är vårt bästa tips att du väljer en leverantör som erbjuder garanti på placeringar och att du endast betalar därefter.

Adwords kan vara ett bra sätt att nå ut, krävs dock att man är väldigt duktig på hur detta fungerar för att få en prisvärd tjänst. Är man inte insatt i "google systemet" och hur det fungerar så bränner man lätt pengar snabbt här.

Var försiktig och lyssna på råd från kunniga. Finns även företag som mot ersättning hjälper dig mot detta. Akta dig dock för de företag som tar överpris och stoppar merparten i egen ficka. Satsa på ett känt och seriöst företag om du skall köra adwords om du känner att du inte klarar av detta själv.

Att mobilanpassa din webbutik kan göra att konverteringsgraden ökar rejält. Våra kunderfarenheter säger att konverteringsgraden ökar rejält om man ger rätt upplevelse för kunden. Att surfa på en ikke mobilanpassad webbutik är krångligt och svårläst och krävs att man zoomar och scrollar. Generellt sätt så kan jag tänka mig att din trafik från mobiltelefoner ligger på runt 10%?!

Marknadsföring är en vetenskap och funkar olika för alla. Det är alltid svårt att ge dig bra råd och det finns inget facit. Du kommer gå på minor, det gör alla men genom att prova sig fram och lyssnar på råd så kommer man långt. Det finns även enkla och smarta sätt att undvika dessa minor.

Använd dig av sidor/tjänster som är välbekanta. Stockholmstorget som du nämnde har inte ens jag hört talas om?!
Kontrollera gärna om företagen på något opartiskt sätt kan presentera statistik för dig. Prova att ringa flera av deras kunder för att fråga om hur de upplever tjänsten. Detta kan låta lite överkurs men kan samtidigt spara dig väldigt mycket pengar. Pengar som du kan istället satsa på rätt kanal.

Många sidor kan du annonsera gratis på, sidor som i många fall ser till att innehållet optimeras på google och gör att du kan rida lite på vågen från sidor som anses som relevanta av sökmotorerna.

För varje säljare som ringer dig så dyker det upp en ny tjänst och det är omöjligt att hänga med i svängarna. Känn efter lite vad du själv använder för tjänster.

Jag hoppas detta kunnat vara till hjälp för dig och andra som läser denna tråd.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 16

2012-05-28, kl 10:37

ValaineOrganic

ValaineOrganic

Inlägg: 26

Tusen tack för alla tips! :)

Jag har funderat en del på deals och liknande, testade att lägga ut några produkter på t ex Fyndiq bara för att testa hur det funkar. Jag förstår att det blir inga vinster på detta sätt, men frågan är - vem når man genom dessa sajter? Det är ju bara folk som jagar erbjudanden, jag vill nå den köpstarka delen av målgruppen som gärna kommer tillbaka och jag tror inte att jag hittar de på deals-sajterna.

Jag känner inte till några sajter där man kan marknadsföra sig gratis, vilka pratar du om?

/Eva

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 16

2012-05-28, kl 10:50

mobilizerpunktse

mobilizerpunktse

Inlägg: 8

Hej igen Eva,

Alltid kul att man kan hjälpa till :)

Du har helt rätt ang. sk deals. Om man i förväg är insatt i vad man får för pengarna så är det en bra kanal.

Det finns mängder av "mindre" sidor som man kan annonsera ut produkter på liknande Blocket.

Googla: köp och sälj annonsera gratis

så hittar du en rad olika alternativ. Dessa sidor kan ge dig värdefulla inlänkar som hjälper din egen webbutik att växa på Google samtidigt som de har lättare för att placera dina produkter på Google än du själv i många fall.

Duplicate content problemet är ikke existerande på detta sätt så det är enbart positivt att annonsera på detta sätt.

Hur ser din konverteringsgrad ut i dagsläget för webbutiken? Det är ju också viktigt att se så att trafiken inte bara "rinner igenom" din sida utan det gäller ju att fånga upp förbipasserande och konvertera dem till köp. Några enkla och smarta metoder för detta kan vara t ex att installera en snabbkassa i din butik. Om du inte kan konvertera besökare till kunder så känns det mer aktuellt att satsa på att konvertera befintliga besökare.

Du bör ligga på runt 2% konvertering i din butik.

Att annonsera mycket med banners i forum eller andra kanaler gör att din konverteringsgrad kan vara relativt låg, annonserar du ut produkter som är synliga vid specifika sökord så kan det vara ett sätt att öka konverteringsgraden.

Kör du mycket kampanjer kan detta vara ett sätt att locka in kunder och du behöver inte alltid använda dig av sk deals och deras tjänster.

Har du provat nätverk liknande Tradedoubler? Där sätter du själv regler och villkor för vad du är villig att betala och kan välja mellan CPC (Cost per click) eller varför inte CPA (Cost per action). Ett bra sätt att verkligen betala för avslut.

Hoppas du kan få ut något matnyttigt av detta.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 16

2012-05-28, kl 11:18

newworldnow2

newworldnow2

Inlägg: 77

Citat:

Ursprungligen postat av: ValaineOrganic

Tusen tack för alla tips! :)

Jag har funderat en del på deals och liknande, testade att lägga ut några produkter på t ex Fyndiq bara för att testa hur det funkar. Jag förstår att det blir inga vinster på detta sätt, men frågan är - vem når man genom dessa sajter? Det är ju bara folk som jagar erbjudanden, jag vill nå den köpstarka delen av målgruppen som gärna kommer tillbaka och jag tror inte att jag hittar de på deals-sajterna.

Jag känner inte till några sajter där man kan marknadsföra sig gratis, vilka pratar du om?

/Eva

Varför besöker du inte Google Adwords? Jag har för mig de har kampanjer lite titt som tätt, speciellt mot nya kunder, där man ger ett par hundralappar som tack för att man blir kund hos de. Då får du ju princip de första klicken/besöken gratis om inget annat. Jag utnyttjade en möjlighet förra året, hos Adwords, som gav mig 850 kr att marknadsföra med.

Mvh
Mathias Olsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 16

2012-05-28, kl 11:33

ValaineOrganic

ValaineOrganic

Inlägg: 26

Jag försökte, men gav upp av två anledningar.

Jag försökte att skapa nytt konto för att kunna använda detta erbjudande, men hade tydligen ett gammalt konto och det gick inte. de tär lite moment 22 där. Kontot är så gammalt att jag inte kan använda de nya funktionerna och det går inte att uppdatera det på något sätt (jag lyckade inte i alla fall). Orkade inte att ta tag i det just då o kontakta deras kundtjänst.

För det andra har jag en väldigt tydlig målgrupp. Det är inte möjligt att välja sin målgrupp på kön och ålder, konverteringsgraden halveras och jag har samma kostnad. jag marknadsför butiken i FB där jag kan välja mellan massa olika parametrar.

Problemet med Facebook är att andelen återkommande besökare är nära 50% och det börjar bli svårt att nå nya personer. Har ungefär en miljon i min målgrupp som man kan nå via annonsering, men det verkar att bara en bråkdel är aktiva FB-medlemar.

Och det är ju en svår målgrupp - kvinnor 45+. Mobillapp? De kan ju knapp skicka ett sms :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 16

2012-05-28, kl 12:02

newworldnow2

newworldnow2

Inlägg: 77

Citat:

Ursprungligen postat av: ValaineOrganic

Jag försökte, men gav upp av två anledningar.

Jag försökte att skapa nytt konto för att kunna använda detta erbjudande, men hade tydligen ett gammalt konto och det gick inte. de tär lite moment 22 där. Kontot är så gammalt att jag inte kan använda de nya funktionerna och det går inte att uppdatera det på något sätt (jag lyckade inte i alla fall). Orkade inte att ta tag i det just då o kontakta deras kundtjänst.

För det andra har jag en väldigt tydlig målgrupp. Det är inte möjligt att välja sin målgrupp på kön och ålder, konverteringsgraden halveras och jag har samma kostnad. jag marknadsför butiken i FB där jag kan välja mellan massa olika parametrar.

Problemet med Facebook är att andelen återkommande besökare är nära 50% och det börjar bli svårt att nå nya personer. Har ungefär en miljon i min målgrupp som man kan nå via annonsering, men det verkar att bara en bråkdel är aktiva FB-medlemar.

Och det är ju en svår målgrupp - kvinnor 45+. Mobillapp? De kan ju knapp skicka ett sms :)

Jag kan förstå det. Men då är det väl bara direktmarknadsföring kvar att satsa på? Posten kanske kan hjälpa till med målgruppsspecificeringen och med utskicken (jag vet inte om det är möjligt, men har du kollat?)?

Mvh
Mathias Olsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 16

2012-05-28, kl 18:01

svenssonweb

svenssonweb

Inlägg: 10

Har en släktning som nappade på detta förra veckan. Utfallet blev faktiskt över förväntan. Kommer själv att starta en butik strax. De kontaktade ju mig först ju!
Mobilizer verkar vara bra.

Lycka till vidare,

Marknadsförnings expert.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 16

2012-05-28, kl 19:09

newworldnow2

newworldnow2

Inlägg: 77

Citat:

Ursprungligen postat av: svenssonweb

Har en släktning som nappade på detta förra veckan. Utfallet blev faktiskt över förväntan. Kommer själv att starta en butik strax. De kontaktade ju mig först ju!
Mobilizer verkar vara bra.

Lycka till vidare,

Adwords eller FB?

Mvh
Mathias Olsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2