Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Import av ej etablerad livsmedelsvara

Inlägg 1 av 1

2012-05-10, kl 22:39

jooilakon

jooilakon

Import av ej etablerad livsmedelsvara

Hej.

Är intresserad av att importera en livsmedelsvara från ett land utanför EU. Denna distribueras i dess hemland av företagsjättar och jag tror verkligen på att varan skulle kunna gå hem i Sverige. Den är färdigpaketerad och innehållsmärkt m.m., och mitt mål är att importera den och sälja den vidare till svenska grossister.

Tror ni att det som nystartad importör är möjligt att få försäljningsrätt till en vara som produceras av en företagsjätte i utlandet? Är just nu i huvudsak intresserad av att importera en specifik vara som företaget tillverkar, men då företaget producerar andra högkvalitativa varor kan det vara av intresse att importera annat också.

Är det svårt att få svenska grossister att vilja distribuera en vara som inte slagit igenom tidigare? Är de allmänt negativa mot nystartade importörer eller vågar de chansa lite och köpa in mindre mängder för att se hur det går? Har ingen erfarenhet i branschen och ligger just nu i startfaserna av mitt första företag, så många frågor väcks allt eftersom.

Låt säga att jag importerar ett X antal av varan. Finns det någonstans där man kan förvara varorna medan jag väntar på att sälja dem vidare? Det är kylvaror det handlar om och jag har ingen lokal utöver min lägenhet att förvara dessa i.

Hur mycket ligger tullen på gällande livsmedel rent generellt, om man importerar från t.ex. Asien eller Sydamerika? Tror ni att det kan vara lönsamt att vidaresälja varan? Den är nämligen inte jättebillig i dess hemland heller (nästan svenska priser för liknande varor), och jag vill inte ta hutlösa priser för att sälja den heller utan vill få försäljningen att ta fart med en väldigt marginell vinst per ex. Eftersom jag verkligen tror på varan så är jag nästan övertygad om att den skulle gå att sälja för några kronor mer per ex än liknande men sämre varianter som redan finns på marknaden.

Vore det en bra idé att importera ett antal ex och låta polare, vänner etc smaka på den för att se hur stort intresset är?

Var kan jag förresten hitta information om vilka ämnen som är tillåtna som ingredienser på den svenska marknaden, och i vilken mängd? Vilka kan jag ta kontakt med för vidare information?

Någonting mer jag bör ta reda på?

Dela gärna med er av era erfarenheter. Tar tacksamt emot tips och råd!

Vänliga hälsningar

Svara Svara med citat