Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Är ålder en gräns?

Inlägg 1 av 3

2012-05-07, kl 21:07

nicole2119

nicole2119

Inlägg: 1

Är ålder en gräns?

Hej!

Jag är en tjej född år 1996 som vill väldigt gärna starta ett eget företag. Jag förstår själv att detta är väldigt tidigt men jag har ambitioner och styrka för att lägga ner hela mitt hjärta på detta företaget. Detta företaget har jag velat skaffa sedan jag var liten.
Utbildning för mig är väldigt viktigt och det är något jag satsar starkt på men jag vill ändå samtidigt börja när jag är ung, sakta men säkert.
Kan man som 15-16-åring starta sitt eget företag? Finns det något man skulle kunna göra? Jag har läst väldigt mycket men inte hittat något riktigt svar. Jag vet att det finns unga företagsägare, hur har de gått till väga?

Jag hade verkligen varit tacksam för svar.

Ha det bra!

MVH,

Nicole

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2012-05-07, kl 21:23

floyd155

floyd155

Inlägg: 9

jag tror inte att det ska vara något hinder, men det säkraste är att ringa till bolagsverket och fråga dom! dom kan svara på alla dina frågor! lycka till med företagandet, hållet tummarna för dig! mvh..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2012-05-08, kl 00:24

Lassemannen

Lassemannen

Inlägg: 16

För att bli registrerad som enskild näringsidkare eller bolagsman i ett handelsbolag få du inte vara under 16 år. Däremot kan en förmyndare (din förälder) registreras som bolagsman i ett handelsbolag för din räkning om överförmyndaren i din kommun ger sitt tillstånd. Kontakta din kommun för att få kontaktuppgifter till överförmyndaren. I ett handelsbolag måste man vara minst två så det måste finnas en till som driver bolaget tillsammans med dig/din förmyndare.

Är du däremot 16 år får du bli registrerad som enskild näringsidkare eller bolagsman i ett handelsbolag om du får tillstånd av dina förmyndare och överförmyndaren. Är det så att du startar ett handelsbolag och dina förmyndare också ska vara bolagsmän måste också en god man till dig utses av överförmyndaren.

Hoppas detta hjälpt dig en liten bit på vägen.

Mvh/Lars

Inläggets betyg
Svara Svara med citat