Har du tittat något på den nya marknadsföringsmodellen med så kallade deals? Deals skulle man kortfattat kunna säga är oslagbara tidsbegränsade erbjudanden på en vara eller tjänst som företag annonserar ut, ofta genom en dealsite. Inte så sällan krävs det att man sänker priset med åtminstone 50% samtidigt som du i en del fall kan begära ett minsta antal köp för att en deal ska gälla. Kunderna betalar direkt på dealsiten och får en värdekod som de använder hos företaget. Kunderna har möjlighet att rekommendera dealen till andra genom sociala medier och e-post. Dealsiten tar sin provision och betalar ut resten till företaget. Det finurliga med modellen är att kostnaden för själva annonseringen är provisionsbaserad. Man betalar alltså ingenting om det inte är någon som köper erbjudandet. Nu fungerar det lite olika hos olika dealsiter så denna förklaring är bara övergripande så att du kan få en bild av vad det är.
Det finns också en del saker som du måste tänka på om du ska använda dig av deals. Den första frågan du måste ställa dig är vad du vill ha ut av ditt erbjudande. Vill du t.ex. tjäna pengar på själva erbjudandet eller är den till för att kunder ska upptäcka att du finns. Eller är det kanske är tillbehören till din vara som generar vinsten, etc.
Din kostnad för en deal är att du först måste sänka ordinarie priset, ofta med 50%. Sedan får du betala en provision av den intäkt som du får genom dealen. Provisionen är olika men ganska ofta mellan 35–50%. Det här ska du ställa mot kostnaden för att annonsera på annat sätt och det resultat det ger. I betänkandet kan du också lägga in att via deals behöver du inte oroa dig för att du får betala för en annons som inte ger någon kund. Du måste också titta på hur många erbjudanden ditt företag klarar av ekonomiskt. Det finns de som nästan gått omkull för att de lät för många köpa deras erbjudande. Det är visserligen inget unikt för just den här modellen men jag vill ändå påpeka det. Du måste alltså göra din matte. Något annat som kan vara värt att tänka på är att beroende på avtal så kan du få vänta upp till 30 dagar innan du får din utbetalning. En del har också flera utbetalningar så att du kan få en del pengar tidigare.
Sedan bör du ha en plan för att behålla kunderna också. När de besöker din butik för att få sin vara, vare sig det är på internet eller i en fysisk butik, ska de vilja återvända och helst berätta för andra vilken suverän butik du har.
En annan sak som du kan använda deals till är att själv få bättre priser av din leverantör samtidigt som du säkrar ditt kundunderlag. Men det kan vi ta en annan gång om du tycker det låter intressant.
Ovanstående är som sagt bara övergripande så du får en liten bild av modellen. Om man använder deals på rätt sätt är de ett fantastiskt sätt att marknadsföra sig på men du måste lägga ner lite jobb med att räkna och fundera på om modellen kan användas på ett sätt som passar dig. Jag har följt utvecklingen i ca 2 år och har kommit så långt att jag nu håller på att utveckla en ny variant av en portal för just deals som sänker provisionskostnaden rejält så det öppnar upp för fler produktgrupper.
Här följer några länkar till en del större dealsiter. Om du inte vill använda dig av deals själv så kanske du hittar något att köpa istället.
www.groupon.se
www.letsdeal.se
www.lokaldealen.se
www.enirodeals.se
www.gruppi.se
www.dealie.se