Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Överlåta enskild firma vid utlandsflytt

Inlägg 1 av 3

2012-04-23, kl 10:40

MrX

MrX

Inlägg: 2

Överlåta enskild firma vid utlandsflytt

Hej.
Jag har en enskild firma sedan några år.
Nu ska jag flytta utomlands ett par år och kommer skriva ut mig ur landet, så jag får inte driva någon näringsverksamhet i landet.

Jag tycker det är synd att lägga ner min firma och företagsnamn som man byggt upp och skulle kunna jobba vidare med det när jag kommer hem till Sverige igen.

Då det inte går att överlåta en enskild firma vad jag vet så kan man göra så att min far startar en enskild firma i sitt namn och driver företaget i liten skala(köper in och skickar grejer) men använder mitt firma namn och tar över mitt lager och inventarier under tiden jag är borta.

Eller hur gör man enklast detta då han kan sköta/arbeta med firman när jag är borta.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2012-04-23, kl 16:26

Lassemannen

Lassemannen

Inlägg: 16

Jag vet inte om jag missförstår din fråga, men du får driva en enskild firma även om du är folkbokförd utomlands. Du får då ett såkallat samordningsnummer hos skatteverket. Riktigt hur det går till vet jag inte utan du får ringa till skatteverket och fråga om det.

Om du blir folkbokförd utanför EES området krävs det att du utser en föreståndare, annars behövs det inte det heller. Nu kanske det är bra att ha en föreståndare ändå, men jag är osäker om du får utse en sådan när det inte behövs. Det får du kontrollera med Bolagsverket.

En föreståndare är kortfattat en person som har fått en fullmakt från dig att ansvara för verksamheten. Personen kan skrival avtal för din räkning och blir inte personligt ansvarig för de förbindelserna. Däremot är personen ansvarig gentemot dig och kan bli skadeståndsskyldig om denne missköter sitt uppdrag. Mer uppgifter om föreståndare kan du få av Bolagsverket.

Om detta är enklare eller bättre sätt än att bara låta din far starta upp en enskild firma och ta över eventuella avtal som du har låter jag vara osagt, men det är ett alternativ.


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2012-04-23, kl 17:37

MrX

MrX

Inlägg: 2

Tack för ditt svar
Ja det skulle ju vara det bästa om han slipper starta en enskild firma och bara kan vara föreståndare under de här åren jag är borta.

Det jag kommer göra är att använda mig av 1 årsregeln och betala skatt på min inkomst av tjänst i det landet jag ska jobba i, då trodde inte jag man fick ha en enskild firma i Sverige för att det skulle räknas som väsentlig anknytning.

Så om någon har erfarenhet av detta eller länk till mer info skulle det vara bra! asnnars får jag ringa skatteverket.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat