Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Arbetsgivare åt familj

Inlägg 1 av 2

2012-02-28, kl 00:44

Angelicaa

Angelicaa

Arbetsgivare åt familj

Hej igen allihopa!
Jag håller på att starta upp mitt andra företag, sälj är den vägande delen i detta företag. Att ringa, möta kunder och så vidare.

Till detta vill min syster och pojkvän hjälpa till. Inte för att dra in pengar, utan för att hjälpa mig komma på fötter snabbare. Delvis för de har mer sälj-erfarenhet än mig.

Jag tänker anta att jag måste ställa och registrera mig som arbetsgivare. Men hur ser kontraktet ut? Självklart kan jag sätta att en viss procent, relativt liten, går till personen som stängt affären. Men jag kan väl inte ha en anställd som kanske inte får ut mer än en tusenlapp i månaden? Enbart provision lön?

Hjälp tack!

Stockholms CVkonsult - hjälper dig att söka jobb!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2012-04-18, kl 13:23

Lassemannen

Lassemannen

Om du tänker betala var och en mer än 1000 kr per år måste du enligt skatteverket anmäla dig som arbetsgivare. Du kan vara anmäld som arbetsgivare även om det är små summor som det handlar om. Betalar du inte ut någon lön någon månad måste du ändå lämna uppgifter till skatteverket om arbetsgivaravgiften. Du skriver då 0 kr i blanketten som skatteverket skickar. Om lönerna är 1000 kr en månad fyller du i uppgifterna för det.

När du säger kontrakt så antar jag att du menar vilken anställningsform du ska använda dig av. Idag finns bara två godkända anställningsformer, tillsvidareanställning och tidsbegränsad anställning. Det finns också något som kallas brukar kallas för timanställning, men det är inte en anställningsform utan mer en överenskommelse om att du betalar den anställde per timme. Grunden måste fortfarande utgöras av någon av de två godkända anställningsformerna. Det finns också något som kallas för provanställning som kan användas vid ingången av en tillsvidareanställning, men det känns inte som att det är aktuellt att ta upp här.

Jag skulle gissa på att i ditt fall är det tidsbegränsad anställningsform som lämpar sig bäst och då i genom en allmän visstidsanställning. (Det finns också varianter. Vikariat, säsongsarbete och när den anställde fyllt 67 år) En sådan anställning kan pågå upp till sammanlagt två år under en femårsperiod.
Det finns mer information om anställningsform och anställningsavtal i LAS Lagen om anställningsskydd. Även om det kan vara lite trist att läsa lagar så kan det vara nyttigt. Du kan i alla fall scrolla ner till vilka uppgifter som ett anställningavtal åtminstone ska uppfylla.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-198280-om-anstallningss_sfs-1982-80

Om du är medlem i en företagarförening kanske det finns mallar för ett anställningsavtal hos dem.

Hoppas att detta ger dig en liten hjälp på vägen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat