Inlägg 1 av
4
2012-02-02, kl 20:45
Medlem
#45435
Inlägg: 6
Ångerrätt vid e-handel!?
Hej allihop!
Jag har en fråga när det gäller ångerrätt osv vid e-handel.
Jag säljer måttbeställda produkter och undrar nu vilka rättigheter mina kunder har enligt lag att byta eller rätt till återköp.
Har dem rätt till pengarna tillbaka även om jag tillverkat en produkt helt efter deras mått och önskemål, men att dem sedan ångrar sig.
Jag menar, det blir väldigt svårt att få sålt detta till någon annan när det just är måttbeställt jag erbjuder.
Jag har kontaktat konsumentverket, men dem ville inte rådgiva utan hänvisa mig till någon annan. Tänkte se om någon vet vad som gäller och kan hänvisa till en säker källa.
Andra råd och tips gällande detta ämne är välkommet.
Tack på förhand.
Svara
Svara med citat
Inlägg 2 av
4
2012-02-05, kl 18:50
StealMyStyle
Inlägg: 38
Om du har specialgjort en sak till en kund så måste kunden betala för materialet och arbetstiden om den inte vill ha varan, då du inte kan sälja varan till någon annan. I annat fall vid vanlig distanshandel så har kunder 2 veckor på sig att ånga sitt köp.
Steal My Style
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
4
2012-02-05, kl 22:19
StealMyStyle
Inlägg: 38
Det ska gälla alla specielbeställda varor som inte går att sälja till någon annan. Lagen specificerar inte om det gäller kläder, smycken, eller annat. Det enda lagen säger är att om något är specieltbeställt av en kund och det inte går att sälja till någon annan så ska kunde betala för material och arbetstid. Det betyder ju att om du egentligen hade tänkt att ta 2000 kr i betalt så kan du inte göra det, utan får enbart ta betalt för materialet och din arbetstid.
Steal My Style
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat