Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Lägga upp filmer på personer på internet?

Inlägg 1 av 2

2012-01-28, kl 13:16

username

Danne
Nyberg

Inlägg: 5

Lägga upp filmer på personer på internet?

Hej,

Här följer en fråga gällande integritet och rättigheter på nätet. Ett hypotetiskt case: Säg att jag vill göra en hemsida om bilar (eller vilken produkt som helst) och går ut på stan för att intervjua folk om sina bilar. Jag spelar in vad de säger och lägger upp deras recension på YouTube. Dessa filmklipp bäddar jag sedan in på min hemsida. Jag har tre frågor gällande om man får göra så:

1. Är det OK att lägga upp videoinspelade recensioner om de medverkande inte uttryckligen har givit sitt samtycke? Är det OK om de har visat samtycke?
2. Är det OK från YouTubes sida att jag lägger upp recensioner? Hur många? Inte kan väl punkt 3 (i utdraget nedan) vara ett hinder om det handlar om oberoende recensioner?
3. Inte heller kan väl biltillverkaren stoppa att man använder deras namn?

Mycket tacksam för svar eller kommentarer till ovanstående frågor, främst fråga 1.

Med vänliga hälsningar,
Viktor





Utdrag ur YouTubes användarvillkor:

Du förbinder dig att inte använda Tjänsten (innefattande YouTube-spelaren) för något av följande kommersiella syften om du inte i har skriftligt godkännande från YouTube.
1. försäljning av tillgång till Tjänsten;
2. försäljning av reklam, sponsring eller marknadsföringsplats på eller inom Innehållet;
3. försäljning av reklam, sponsring eller marknadsföringsplats på en blogg eller webbplats som tillåter reklam och marknadsföring och som innehåller Innehåll levererat via Tjänsten, såvitt inte innehåll, som inte erhålls från YouTube, visas på samma sida och är av tillräckligt värde för försäljningen.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2012-07-05, kl 03:15

Manneh

Manneh

Inlägg: 1

Du säljer ju inte reklamen på YouTube.
Angående punkt ett så kan du googla lite om PuL, det står ganska bra på datainspektionens hemsida om vilka regler som gäller.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat