Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Behöver tips om egen konsultfirma

Inlägg 1 av 4

2011-11-22, kl 23:05

evuss

evuss

Inlägg: 2

Behöver tips om egen konsultfirma

Hej!

Jag är på gång att starta en egen konsultfirma, har tänkt igenom alla steg och använt mig av verksamt.se för att skriva affärsplan. Tvekar inte en sekund på att mitt företag behövs och att det kommer att finnas mycket jobb för min lilla firma.

Nu till problemet.. Jag har tvekat ett par veckor med att starta "på riktigt" för att jag inte riktigt vågar ta kontakt med blivande kunder och tankar som "tänk om jag inte har tillräckligt med kunskap för att kunna hjälpa dem" osv kommer upp. Tills nu har allt känts riktigt bra men jag blir plötsligt nervös för att bli få nej av de jag kontaktar. Har någon av er tips på hur man kan komma över detta, eller har någon här en egen konsultfirma och kan hjälpa till som bollplank?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2011-11-23, kl 21:48

magnuskj

magnuskj

Inlägg: 1

Hej! Jag har jobbat många år som konsult och det viktigaste är att tro på sig själv. En annan viktig sak är oftast (vet inte vad du konsulterar i) men att var väl påläst på den potentiella kund man ska träffa. Nästan alla företagare har som favoritämne sitt eget företag (om det nu är företag du vänder dig till).Överhuvudtaget är det "personlighet" som lockar till ett köp. Sen är det en jätteviktigt sak! Av 10 försök är det bra om man får napp på 1!!! Man ska inte låta sig nedstämmas bara för att man får ett par nej, utan det är bara och sänka huvvet och köra vidare!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2012-01-25, kl 20:41

Pege

Pege

Inlägg: 18

Hej,

Din känsla av att behöva ett bollplank är sund! Jag och min kompanjon agerar bollplank och coacher med helhetssyn på dig och ditt företag. Hör gärna av dig!

PG

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2012-01-27, kl 11:23

evuss

evuss

Inlägg: 2

Citat:

Ursprungligen postat av: magnuskj

Hej! Jag har jobbat många år som konsult och det viktigaste är att tro på sig själv. En annan viktig sak är oftast (vet inte vad du konsulterar i) men att var väl påläst på den potentiella kund man ska träffa. Nästan alla företagare har som favoritämne sitt eget företag (om det nu är företag du vänder dig till).Överhuvudtaget är det "personlighet" som lockar till ett köp. Sen är det en jätteviktigt sak! Av 10 försök är det bra om man får napp på 1!!! Man ska inte låta sig nedstämmas bara för att man får ett par nej, utan det är bara och sänka huvvet och köra vidare!



Hej och tack för ditt svar!

Jag var ruskigt nervös inför första kontakten men när jag ringde och berättade om min idé om att hjälpa dem med ekonomin blev de mest lättade över att det finns hopp för deras ekonomi, så min känsla att de kunde ha hjälp av mig var rätt! Däremot när jag berättade vad jag tänkte ta betalt sa de direkt nej och jag bad dem återkomma vid senare tillfälle och berätta hur det gick för dem. Sedan tog det någon vecka och de ringde och erbjöd mig jobb! Eftersom de inte är momspliktiga kom vi överens att de skulle anställa mig på timmar för att slippa betala moms men att jag skulle ha samma uppgifter och fortfarande agera ekonomikonsult. För min del spelar det mindre roll om jag är anställd eller om jag fakturerar kunden, så länge jag får betalt och jag inte binder mig till mer än om jag hade varit fristående.

Nu har jag gjort min första dag som konsult och det känns häftigt att det gick! En kick i sig att komma till en ny arbetsplats (och få mycket mer betalt..). Nästa problem är att jag behöver säga nej till vissa arbetsuppgifter och/eller extra tid eftersom jag behöver fortfarande tid på mitt "vanliga" jobb. De vill ha mig som konsult så mycket som det går trots att vi har sagt 3-4h/vecka men frågan är hur man tänker här? Jag tycker alltid det är tråkigt att tacka nej till mer timmar men för min egen skull måste jag det för att inte jobba ihjäl mig.. Innan har jag tänkt att "som egen företagare får man själv bestämma vad man ska göra" men det måste ju anpassas till vad kunden efterfrågar, och mitt mål är att jag mer ska vara rådgivande ekonomikonsult och mindre bokförare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat