Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Omvänd moms?

Inlägg 1 av 9

2010-06-13, kl 09:13

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64

Omvänd moms?

Hur fungerar egentligen omvänd moms?

Jag har ett par fakturor där det står klart och tydligt att omvänd moms gäller. Sedan har jag en faktura där man inte uppgett VAT nummer. Men inget står om omvänd moms. Ska jag köra omvänd moms på alla fakturor där moms inte är dragen?

Hur betalar jag omvänd moms? Hur bokför jag omvänd moms? Kan någon ge mig ett exempel?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2010-06-15, kl 15:46

mikaelgreen

mikaelgreen

Inlägg: 72

Omvänd moms - ett led i EU:s arbete att göra det alldeles för jobbigt att driva företag! :-)

Jag antar att du menar att du har köpt nånting och fått fakturor från en säljare i annat EU-land?

Man ska enligt reglerna skriva en liten text på fakturan att omvänd moms gäller enligt den och den paragrafen, men långt ifrån alla gör det. Har du fått en faktura där moms inte lagts på för att reglerna om omvänd moms gäller, ska du köra omvänd moms på den. Även om säljaren glömt texten eller ditt VAT-nr (mest säljarens problem, såvitt jag kan se).

Vi tar som exempel att du köpt något för 100 kr. Bokföringsmässigt blir det såklart kostnad debet 100 kr och t ex bank kredit 100 kr. Dessutom lägger du 25 kr kredit på 2614/2615 (beroende på tjänst/vara). Förutsatt att du har rätt att dra av den ingående momsen, lägger du även samma belopp debet på 2640/2641/2645. Om du t ex är en tandläkare (=ingen avdragsrätt för ingående moms) blir det debet kostnadskontot istället för ingående moms.

När du gör momsdeklarationen ska beloppet på 261X in i en speciell ruta och adderas till moms att betala och 264X läggs ihop med övriga ingående moms. För företag med avdragsrätt för ingående moms blir det alltså ett nollsummespel. För företag utan avdragsrätt blir totala kostnaden 25% högre, på samma sätt som när de köper saker i Sverige.

För annan omvänd moms, t ex byggtjänster i Sverige, funkar det på samma sätt, fast andra konton.

Klart som korvspad? :-)

/Micke

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2012-01-22, kl 17:26

bob

bob

Inlägg: 3

Hej tydlig beskrivning - men jag undrar över kontonumren och momskoden. Jag använder iOrdning som bokföringsprogram och har där 2610 för utgående moms och 2640 Ingående moms. Det är första gången jag bokför omvänd moms så jag vill vara helt säker. Min faktura från Danmark är på 511,20 inklusive en fraktkostnad på 180:-. Hur bokför jag detta? Är det någon speciell momskod för omvänd moms?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2012-01-22, kl 18:01

mikaelgreen

mikaelgreen

Inlägg: 72

Jäpp, det är speciella momskoder. Momskoderna för inköp (dvs inköpssumman, inte momsen) från utlandet är:
20 - Inköp varor från EU-land
21 - Inköp tjänster från EU-land
22 - Inköp tjänster från utanför EU

Utgående moms på inköp har samma momskod oavsett var du köper ifrån, men olika beroende på din momssats:
30 - 25%
31 - 12%
32 - 6%

Momskoden för ingående moms på inköp är samma som normal ingående moms, dvs 48.

Jag brukar använda 2615 för utg moms på inköp och 2645 för ingående. De kontona ska då alltid ha motsatta saldon. Baskontoplanen tror jag delar upp utgående momsen på 2614 och 2615 av nån anledning.

Kika på en skattedeklaration så ser du alla momskoder.

Just det, vissa program kallar momskoderna nåt annat, typ U1, VTEU etc. Förvirrande....

/Micke

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2012-01-23, kl 08:36

bob

bob

Inlägg: 3

Så, jag behöver i kontoplanen lägga upp ett speciella konto för EU-inköp, både, reklammaterial, inventarier, förbrukningsmaterial etc? Med momskoden 20? Är det rätt uppfattat?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2012-01-23, kl 09:30

bob

bob

Inlägg: 3

Nu har jag gjort efter som jag tycker konstens alla regler men ändå säger IOrdning att: Vissa kontoinställningar saknas i momsinställningen för momsnivån för det angivna kostnadskontot!?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2012-01-23, kl 09:58

mikaelgreen

mikaelgreen

Inlägg: 72

Första frågan (alla kontonr är exempel):
Den mest uppenbara lösningen är just det - att lägga upp separata konton, t ex:
5900 Marknadsföring
5910 Marknadsföring omvänd moms EU
5920 Marknadsföring omvänd moms utanför EU

Det gör en fruktansvärt ful resultaträkning, men såhär gör nog väldigt många.

Ett alternativ är också att t ex skapa dessa konton (kontonr är exemepel):
4100 Varuinköp omvänd moms EU
6998 Tjänsteinköp omvänd moms EU
6999 Tjänsteinköp omvänd moms utanför EU
Sen använder man dessa för alla inköp med omvänd moms, även om det råkar vara marknadsföring, IT el dyl.

Förr eller senare borde även bokföringsprogrammet fatta problemet och bygga in att man kan "märka" transaktioner med olika momskoder utan att använda olika konton. Kanske redan finns i vissa program, jag vet inte.

Ett sista alternativ har Tim Faste tipsat om här: http://bokfoering.se/forum/index.php?topic=870.0

Idén är att man skapar ett gäng 90-konton för de olika momskoderna: 9020, 9021, 9022, etc. Samt 9099 som ett motkonto. Dessa får korrekta momskoder, så de kommer att tas med i momsrapporten, men inte i resultaträkningen. Så inköp av marknadsföring från annat EU-land blir alltså:
5900 D 1000 kr
1930 K 1000 kr
9021 D 1000 kr
9099 K 1000 kr
2645 D 250 kr
2615 K 250 kr

Lång bokning, jag vet. Men man kan ofta göra autokonteringar så att 9099, 2645 och 2615 görs automatiskt. Och resultaträkningen blir mycket snyggare! :)

Andra frågan:
Tyvärr, har aldrig använt iOrdning, så jag har svårt att svara på den.

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2013-08-13, kl 19:18

danxerik

danxerik

Inlägg: 3

Är det någon som har koll. Jag sitter fast på samma punkt med med lite varor och även tjänster från Spanien.

Vilka konto ska jag använda? Måste jag separera den svenska momsen från utländsk moms? (I så fall förslag på konton).

MVH Daniel

Daniel Eriksson
Grafisk Designer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2013-08-13, kl 21:49

mikaelgreen

mikaelgreen

Inlägg: 72

Hallå!

Vi gick ju igenom några olika varianter ovan, så här drar jag nu bara den "klassiska" varianten, med konton från BAS-kontoplanen.

Det är alltså inköp från annat EU-land det gäller. Förutsätter att du har momspliktig verksamhet med 25% moms och avdragsrätt för ingående moms. Om du har annan momssats gäller lite andra konton, se kontoplan från www.bas.se.
Kreditkonto beror ju på omständigheterna (bankkonto, levskulder etc). Kostnadskonto (debet) att använda blir:
* För varor du säljer vidare: 4515
* För tjänster du säljer vidare (underkonsulter): 4535.
* För t ex förbrukningsinventarier: Gör ett underkonto till 5410 för "Förbrukningsinventarier från annat EU-land 25%", t ex konto 5415 eller så. Ge kontot momskoden 20 för tjänster och 21 för varor (eller motsvarande vad-nu-momskoderna-heter i ditt bokföringsprogram).
* osv för andra kostnadskonton

Dessutom krediterar du 2614 (för tjänster) eller 2615 (för varor) med 25% av beloppet, samt debiterar 2645 med samma 25%.

Exempel om du importerar varor för 1000 kr från Spanien som du sedan säljer vidare:
1930 (t ex) kredit 1000 kr
4515 debet 1000 kr
2615 kredit 250 kr
2645 debet 250 kr

På momsdeklarationen hamnar summa inköp i ruta 20 resp 21, utg moms ökar med 25% och ingående med samma 25%.

/Micke

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat