Inlägg 1 av
16
2011-12-07, kl 18:50
ELDEmma
Inlägg: 1
Tagit mig vatten över huvudet?
Hej!
Är uppenbarligen en väldans blåögd virrepanna!
Har länge gått i funderingar kring att starta eget företag från min hobbyverksamhet. Tänkte: "Hur svårt kan det vara? Man köper in varor och man säljer varor." Så jag skickade in en ansökan om FA-skattebevis lite sådär i förbifarten. Har sedan fixat webb-shop, blogg, FB-sida osv. Det ÄR ju väldigt lätt. Så tänkte jag att det skulle vara bra med ett bokföringsprogram, eftersom jag har NOLL KOLL på bokföring. Fick hem ett program och insåg att hur sjutton ska jag reda ut det här?? Trodde att om man bara höll koll på sina inkomster och utgifter, sparade kvitton och fakturor så skulle det fixa sig. Men det verkar inte så.
Jag har inte gjort någon verksamhetsplan, inte gjort någon budget, nada! Hade ett överskott av mina smycken och ville helt enkelt bara kunna sälja av dom lite smidigt. Känns som om jag har tagit mig vatten över huvudet här. Några råd av er som har bättre koll??
http://eld.jetshopfree.se
Svara
Svara med citat
Inlägg 2 av
16
2011-12-07, kl 22:20
ChansonettDesign
Inlägg: 15
Hej!
Börja med en budget och en affärsplan, läs en jäkla massa och sälj en massa smycken. Fortsätt med att notera alla inkomster och utgifter och spara alla kvitton. Tänk på att lägga på moms påå det du säljer.
Säg till om du vill ha något designat till din webbshop.
Jan-Adam Johansson
Chansonett Design
http://www.chansonett.se
[email protected]
http://vykortochkonst.blogg.se/
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
16
2011-12-08, kl 07:14
Mark
Inlägg: 25
Jag har mycket bättre koll
Strunta i affärsplan,likviditetsbudget och alla andra budgetar
Fokusera på att sälja så mycket som det bara går och redan idag ringer du en redovisningsbyrå som är service inriktad och kan ge dig mera råd och tips
Detta är på kort sikt
På lång sikt tycker jag att du själv måste lära dig mera om bokföring,skatter,marknadsföring och en massa annat roligt
Viktigt att du följer upp resultatet varje månad och kan ta ställning om du ska lägga ner ditt projekt om det inte går bra(tyvärr väldigt vanligt)
Så SAMLA INTE papper på hög utan få det bokfört,sitt och avläs sedan dina rapporter för att kunna se om ditt företag ger ngn vinst
Lycka till
Mark Timbrant
Bokföringsbyrå Mark Timbrant AB
http://www.bokforingmark.com
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
16
2011-12-08, kl 23:47
PerÖberg
Inlägg: 1918
Gå en starta-eget-kurs, enda lösningen
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 5 av
16
2011-12-15, kl 21:53
sven74
Inlägg: 27
Unicell.se har ett bokföring(och faktureringsprogram) som säljs som kanske skulle underlätta din bokföring...?
www.kvitto-online.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 6 av
16
2011-12-16, kl 09:38
kleio
Inlägg: 43
Så många personer, så mycket idéer - alla har sitt sätt att jobba - du måste hitta ditt eget.
Starta eget kurs lär bara grundläggande kunskaper - men du måste börja någonstans - så det är en lösning. Men du kan lära dig själv mycket - finns massa info på Internet.
Vet inte vilket bokföringsprogram har du - men jag tycker att alla behöver inte lära sig redovisning. Lägg in i programmet: leverantörsfakturor, kundfakturor, in- och utbetalningar - skriv ut journaler och ge vidare till en revisor som ordnar resten och återkommer med feedback till dig.
Ja, en revisor kostar, men du kan inte göra allt själv.
Du skall lära dig sälja och marknadsföra, inte redovisa.
Det enklaste bokföringsprogram är Visma SPCS (jag själv har inget att göra Med Visma och gör inte reklam här - har endast jobbat i programmet med två olika företag och tycker att det räcker att läsa Hjälpfiler i programmet för att veta hur det fungerar).
En affärsplan är bra också - annars vet du inte vad vill du nå i ditt företag.
Du kan alltid kontakta mig om du har mera frågor.
Lycka till!
Iwona Eriksson
*
Driva företag med sociala medier: driva-webshop.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 7 av
16
2011-12-16, kl 10:32
PerÖberg
Inlägg: 1918
Kort kommentar till Mark
Bokföringen kan man ta hjälp av andra med. Riktigt. MEN:
Att göra en affärsplan med budget är att testa iden teoretiskt, hitta vad som ev. inte komma fungera. Bättre förlora pengar teoretiskt än på riktigt. Affärsplanen skall beskriva vad man skall göra, ta fram ett antal antaganden, se effekten av dem och analysera risker och konkurens. Massor med folk drar igång bara för att förlora pengar - helt i onödan. Tre av flera extremt vanliga fel nystaratre gör:
-Överskattar antalet kunder. Hänger ihop med att man inte ser behovet av marknadsföring och kostnaden för den.
-Underskattar påslaget man behöver göra för att få pluss och minus att gå ihop. Med andra ord ser inte alla kostnader.
-Missar att för att sälja en produkt måste man ha en USP (Unique Selling Point). Med andra ord att det t.ex. är poänglöst att öppna en kaffeteria på en gata där det redan finns 2 andra kaffeterior om man inte skiljer sig kraftigt från dem. Att starta en internetbutik för barnkläder utan speciella ideer är också poänglöst. Däremot en kaffeteria i ett område som saknar kaffeterior kan vara en lokal USP, och ett annorlunda kaffeteriakoncept kan ev. fungera även om det redan finns kaffeterior i området. På samma vis en internetbutik med bara bra vinterkläder av hög kvalitet kan ev. vara en USP. Osv.
Osv
Så att bara dra igång utan analys som man får i en affärsplan är inget jag rekommenderar. Har man tur kan det lyckas ändå naturligtvis och en del personer är så duktiga säljare att de kan sälja vad som helst - men för en Normalperson gäller att man startar med en affärsplan.
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 8 av
16
2011-12-22, kl 08:29
Mark
Inlägg: 25
Hej Per
Varför kommentar till mig?
Jag råder inte om att Emma bara ska få bokföringshjälp utan skriver bl annat så här:
Fokusera på att sälja så mycket som det bara går och redan idag ringer du en redovisningsbyrå som är service inriktad och kan ge dig mera råd och tips.
Då jag svarade och gav henne råd utgick jag fr hennes nuvarande situation(har redan startat företag,har hemsida, har varor m.m.)
Så det är inte affärsplanen som är det viktiga för Emma utan servicen, priset och marknadsföringen
Generellt ska man ALLTID göra kalkyler,affärsplan,likv budget m.m. Innan starten och sedan sätta igång
Men Emma som många andra sätter igång utan att göra det så mitt råd är att försöka att granska Resultatrapport minst två ggr i månaden för att skaffa sig en bild och se om det är lönsamt att förtsätta
Hälsningar och lycka till
Bokföringsbyrå Mark Timbrant AB
http://www.bokforingmark.com
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 9 av
16
2012-01-03, kl 20:18
PerÖberg
Inlägg: 1918
Har man startat ett företag men inte har ordning på affärerna är det lika fullt rekommendabelt att göra en affärsplan. För att styra upp det hela. Finns många saker som kan gå galet. Resultatrapporten är bra att ha. Men det ger inte svar på helheten. Lättare göra affärsplan för befintligt företag.
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 10 av
16
2012-01-08, kl 14:25
Balansekonomi
Inlägg: 200
Hej! Jag hjälper dig gärna igång utan kostnad!
Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat