Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Webb & E-handel

Betalat för hemsida men vill sköta själv

Inlägg 1 av 8

2012-01-01, kl 23:00

Plina

Plina

Inlägg: 5

Betalat för hemsida men vill sköta själv

Nu ska vi se om någon här kan komma med tankar och tips.
Om jag har betalat en byrå att bygga en webbsida där de integrerat en e handels lösning åt mig.. och nu känner jag att jag inte orkar be dem ändra saker på sidan när jag vill ha saker ändrade just för att det oftast tar en evighet innan de gör ändringarna. Jag skulle tycka det vore skönt att ha hand om hemsidan själv men behärskar inte html koder så bra..
Vad jag förstått finns det konton företag erbjuder med administrationsverktyg där jag inte behöver kunna html..
Kan någon komma med kunskap? :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2012-01-02, kl 06:33

ChansonettDesign

ChansonettDesign

Inlägg: 15

Det finns diverse program annars, som man kan använda för att skapa hemsida och redigera hemsida. I dessa fall är inte html-kunskapen jätteviktig.

En av de vanligaste html-redigerarna är Adobe Dreamweaver (kostar runt 6000), men det finns också en hel del ok gratisprogram (googla "gratis html-editor").

Många av domänsiterna innehåller också html-redigerare, så kolla gärna upp om du redan betalar för en sådan.

Lycka till.

Jan-Adam Johansson
Chansonett Design
http://www.chansonett.se
[email protected]
http://vykortochkonst.blogg.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2012-01-02, kl 23:03

firmaalw

firmaalw

Inlägg: 11

Problemet med dessa så kallad WYSIWYG-editoter är att man inte kan förutse alla saker som en användare(du) kanske skulle vilja ändra. T.ex. så kanske det inte finns en inbyggd funktion för att räkna ut hur mycket ett paket kommer att kosta att skicka mellan Göteborg och Falun, om man sitter och programmerare i San Francisco så kan man lätt glömma bort att kontakta posten i Sverige för information.
Så du får du nog bita i det sura äpplet och pilla lite i HTML och/eller Php-koden.
Inte så svårt om du googlar, speciellt inte om sitt system är byggt på något utav de stora ehandels-systemen.


Om det bara är text du vill ändra så borde väl din leverantör ha erbjudit dig en inloggning där du kan uppdatera texten själv? Om du inte har fått det så ska du kräva det!


Ett tredje alternativ är att kontakta oss på Firma ALW, vi kan jobba mot en tredje part lösning och uppdatera det som du vill ha uppdaterat. Vi garanterar en offert inom 3 arbetsdagar ELLER rabatt på jobbet!

www.firmaalw.se - Kvalitetsprogrammering för en billig peng!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2012-01-06, kl 12:47

nordicwebteam

nordicwebteam

Inlägg: 24

Det beror på hur de gjort siten. Men något admin verktyg borde du fått där du kan ändra det mesta. Har du någon info om hur de byggt den eller en länk till siten?

Du kan ringa eller maila mig på 0739245940 eller [email protected] så är det lättare att lösa det.

Magento & Wordpress e-handel webshop hemsida www.nordicwebteam.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2012-01-06, kl 13:44

Plina

Plina

Inlägg: 5

Jag har fått användarnamn och lösen till deras administrationsverktyg.
De skriver så här:
"Vi har ju använt vårt egenutvecklade publicerings-system som vi äger alla rättigheter till men upplåter för drift av de sajter vi tar fram. Många delar av det är framtagna för dina behov just med att kunna skräddarsy produkter men de delar är inte möjliga att separera från systemet. Jag är säker på att vi inte tillåter vidareutveckling av annan part utan något slags avtal. Jag tror dessutom att en annan utvecklare skulle ha mycket bestyr med att sätta sig in i vår kod."


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2012-01-06, kl 13:53

nordicwebteam

nordicwebteam

Inlägg: 24

Ja där har vi anledningen till att jag tycker att det är värdelöst med egenutvecklade system från svenska förhållandevis små leverantörer. När jag för hemsidor eller webshoppar så kör jag alltid med öppne källkod och stora plattformar som wordpress och Magento. Man ska ju lätt kunna byta om man inte vill vara kvar som kund!

Just i detta fall låter det som att du dessutom inte äger din site utan att det är en hyrlösning.

I vilket fall så kan jag kanske hjälpa dig att komma ifrån deras system om du vill. Jag kan ta fram något förslag på det. Det är nog enda lösningen tror jag.

Sedan ska det inte vara några problem att göra det mesta själb och du är inte bunden till mig på något sätt.

Skulle vara intressant att kolla på vilken lösning du har. Sen kan jag kolla hur svårt det är att göra en kopia på en ny server i en annan plattform. Vi brukar oftast använda Magento och Wordpress för våra siter.

/Jonas Wärngård, 0739245940, [email protected]

Magento & Wordpress e-handel webshop hemsida www.nordicwebteam.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2012-01-06, kl 15:14

Plina

Plina

Inlägg: 5

Först av allt ett stort tack förkommersar. Jag kommer träffa min bror i helgen för att diskutera hans företags framtid. Då kommer jag ge ett förslag på att vi låter dig titta på det och samarbeta :) jag hoppas detta ger honom självförtroendet tillbaka och ser ett ljus i företagets utveckling.

Vänliga hälsningar Paulina

Och här är hans hemsida... www.mrbespoke.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2012-01-06, kl 15:23

nordicwebteam

nordicwebteam

Inlägg: 24

Ja det där ser ju ut som en kul site att jobba med. Har själv köpt lite grejer från en liknande site. Vore spännande att göra en ännu bättre version! :)

Magento & Wordpress e-handel webshop hemsida www.nordicwebteam.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat