Inlägg 1 av
8
2011-11-04, kl 12:00
saqle
Inlägg: 9
import/logistik fråga
Det är väldigt svårt att veta hur man gör och hur det rent praktiskt ska gå till från dessa att jag fått varor skickat med båt till dess jga fått dem i mitt lager och jag behöver hjälp från någon som har erfarandhet inom detta.
All hjäp tar tacksamt emot.
tex. hur får man veta att varor är i hamn & hur betalar men tull & moms osv och lösa godset om man nu inte jobbar med ett logistikföretag för att sköta det?
Vad ska man beräkna att lägga på priset man betalat för varan? tull och moms, något mer?
Någon som kanske har tips på bra logistikföretag och vet ungefär vad det kostar att få denna hjälpen?
Följdfråga i detta blir ju då också:
Tips och exempel på vad det kan kosta att få transport från hamn till lager för tex en pall?
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
8
2012-01-03, kl 19:17
PerÖberg
Inlägg: 1918
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
8
2012-01-07, kl 21:02
saqle
Inlägg: 9
Tack för era svar. När man läser igenom hur man förtullar hörs det ju mycket komplicerat & tidskrävande. Kanske är det bäst att hitta någon som kan sköta både detta & transport från hamn. Vad söker jag efter för att hitta någon som kan sköta detta? speditörer?
Jag vill också fråga: När det står att det är både tredjelandstullsats &
Preferenstull vad betyder detta? Lägger man ihop dessa för att få den totala tullsatsen?
Är det sen bara moms som man måste lägga på priset?
Så totala priset vid import blir inköpspris & frakt, & sedan tull & moms i Sverige?
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 5 av
8
2012-01-08, kl 10:42
PerÖberg
Inlägg: 1918
Totala priset: A= inköpspris + transport. B= A*tullsattsen. C=B*momssattsen. Total kostnad: C+ev kostnad till agent som tullar in plus terminalavgift plus transport innom Sverige (om aktuellt). OBS att du får tillbaka momsen om du är momsregistrerad - men skall betala in moms för det du säljer.
Finns agenter som tullar in. T.ex. Interfreight. Minimumkostnad räkna med dryga 1000 kronor.
Tredjelandstull är tullen om du importerar utan intyg. Preferenstull om du har dokument som visar att varan tillverkats i landet du importerar från - inte vilket intyg som helst utan enligt reglerna för respektive land, ofta ursprungscertifikat eller GSP-certifikat. Det finns en liten kostnad för intyget, så lönar sig bara när man importerar över en viss summa.
Att se upp med: Om varorna blir liggande på flygplats eller i hamnen tickar det hyra (förhöjd terminalavgift). För vissa varor från vissa länder (främst vissa varor från Kina, Vietnamn, etc) måste man ha en importlicens. I sådana fall fixa licensen innan varorna anländer annars tickar hyran på allt för mycket. OBS att importlicens också kan kosta en slant. Du skall tulla in varorna innom 72 timmar från det att de anlänt i Sverige om du inte gillar en massa extra kostnader.
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 6 av
8
2012-01-08, kl 12:26
saqle
Inlägg: 9
Jaha, ok då förstår jag bättre hur det fungerar med tull. Tack så mycket för hjälpen.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 8 av
8
2012-05-02, kl 09:44
fredrikgronkvist
Inlägg: 18
Hej,
Det beror helt på vad ni avtalat med er leverantör - jag misstänker dock att det rör sig om en CIF (Cost Insurance Freight) vilket inkluderar frakt fram till destinationshamn - exempelvis Göteborg.
Er leverantör skall skicka Bill of Lading, Packlista & Commercial Invoice senast 2 veckor efter att godset skeppats och ni betalat balansen - på Bill of Lading kommer ni se vilken hamnagent som kommer ta emot godset - skicka ovannämnda dokument i ett exemplar av varje till detta bolag så kommer de hantera förtullning åt er.
Fredrik Grönkvist, ScandinAsian.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat