Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Ombildning av enskild firma till aktiebolag

Inlägg 1 av 5

2011-08-20, kl 19:10

pheox

pheox

Ombildning av enskild firma till aktiebolag

Hej,

Jag har för avsikt att ombilda min enskilda firma till aktiebolag. Min firma drivs som ett hobbyföretag, d v s jag arbetar helger och kväller när det finns tid. Bolaget går med vinst och det finns inget speciellt att ta hänsyn till d v s inga periodiseringsfonder, inventarier, avskrivningar etc.
Det jag tjänar pengar på är att sälja licenser till ett datorprogram som jag själv har utvecklat, vilket gör att detta program faktiskt blir företagets enda tillgång. Så, hur hanterar jag denna tillgången? Ska jag bara ignorera den i bokföringen eller ska den överföras till mitt aktiebolag som en tillgång? Om den skall överföras, hur kan jag då värdera den och bokföra den i mitt nya aktiebolag?
Till sist, är det olagligt att ignorera tillgången, d v s måste jag bokföra den på något sätt i mitt aktiebolag?

Hoppas någon med erfarenhet kan ge mej lite hjälp här.
Tack på förhand.

Mvh,
Tommy

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2011-09-08, kl 23:52

mikaelgreen

mikaelgreen

Bara av nyfikenhet, varför vill du ombilda till AB? Skatten är ju faktiskt lägre i EF upp till ca 600 tkr per år i vinst. Men börjar du tjäna mer än så eller ta på dig stora risker kan det ju vara idé.

Du behöver inte ta upp en egenutvecklad programvara som tillgång och jag tror inte ens du får göra det i det företag som utvecklingen skedde. Om du säljer programmet till ett AB skulle du iofs kunna sätta ett värde på det och ta upp det i balansräkningen. Fast det är lite känsligt också, i och med att du köper det av dig själv. Gäller att du kan motivera värderingen.

Så om du inte har en direkt orsak att aktivera den (ta upp den i balansräkningen) är det ju enklast att skippa det. Och det är som sagt inga problem.

/Micke

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2011-09-09, kl 22:23

pheox

pheox

Hej Micke,

Tack för svaret.
Anledningen till att jag vill ombilda bolaget är att jag redan nu tjänar över 500 tkr/år på min vanliga anställning. Genom att skapa ett AB så slipper jag statlig skatt genom aktieutdelning istället (upp till ca 125 tkr om jag inte minns fel). Dessutom så tillverkar mitt bolag säkerhetsklassade produkter vilket gör det extra känsligt om något skulle hända, d v s jag skulle kunna bli stämd personligen om något skulle gå riktigt snett. Det är alltså som en extra försäkring; jag förlorar hellre mitt bolag än hela mitt liv.

Jag förstår från ditt resonemang att det inte finns någon anledning att bokföra mina produkter. Så får det bli.
En annan fråga; hur gör man med prylar som man har köpt in under året? T ex så köpte jag en printer eftersom den gamla gick sönder. Den kostade runt 3000 SEK inkl moms, så jag drog av den direkt i bokföringen, men hur gör jag med den om jag stänger ned min enskilda firma i år? Måste jag skatta för den ändå?

/Tommy

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2011-09-09, kl 22:44

mikaelgreen

mikaelgreen

Den inventarie som du har kostnadsfört under året kan du låta vara om du vill. Du kan även överlåta den till AB:t till nåt visst pris, men då blir det ju en motsvarande intäkt i EF, eftersom bokfört värde är noll. Så det blir ett nollsummespel - vill du ha avdraget i AB:t eller i EF?

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2011-12-26, kl 14:26

Gon

Gon

Bevakar denna tråd/test

Inläggets betyg
Svara Svara med citat