Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta företag från grund med egen design

Inlägg 1 av 3

2011-12-06, kl 10:54

Sandrasg

Sandrasg

Inlägg: 2

Starta företag från grund med egen design

Jag har börjat fundera lite kring det här med att starta ett eget företag och skulle behöva lite tips och råd kring allt egentligen...

Tanken är kläder till en yngre målgrupp kvinnor (18-28år), med kläder menar jag allt från tröjor, kjolar, accessoarer i tygform, byxor, klänningar (och eventuellt skor)
tänkte självklart inte börja med allt på en gång men man vill ha plats att utvecklas.
Försäljningen har jag tänkt ska ske genom en webb-shop.
Antingen så är jag intresserad utav att designa kläderna själv eller att importera färdiga moderna kläder (det är mer en kostnadsfråga om hur pass mycket det skiljer i pris och hur snygga färdiga kläder man får tag på)

Det jag vill veta är egentligen allt från hur och vart jag börjar med att starta ett företag, vilka papper som måste skrivas, vart man ska ringa, hur mycket allt sådant kostar?
Ett seriöst företag som hjälper en med affären online till ett hyfsat pris?
(har en rätt bra bas gällande webbhantering och utformning av hemsidor)
hur fungerar det med fabriker som syr upp dina kläder?
vad handlar det om för mängder man måste beställa ?
Hur lång processtid kan det handla om i tillverkning ?
Vad har man för påverkan gällande tyger, prov-plagg, garantier ? och om man blir missnöjd?

Låt säga att man skulle beställa 20 olika plagg, 70 per plagg(i olika storlekar?)
Är det ens möjligt för någon fabrik att tillverka det? finns det några andra sett ett få dem sydda på annars ?

Tusen tack för dom som orkar läsa igenom och svara, tillägg gärna något om jag missat en viktig punkt :P
(råkade först publicera under franchise därav ett till inlägg)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2011-12-06, kl 18:49

ChansonettDesign

ChansonettDesign

Inlägg: 15

Hej.

Kolla in www.verksamt.se, så får du det du behöver för att starta eget. Denna sida är också kopplad till Skatteverket och bolagsverket och du kan ansöka därifrån.

Vad gäller e-butik, så har jag prövat Shopitoo och den verkade bra (man får pröva i fem dagar och om man vill ha den vidare får man betala - det är dock ganska billigt).

Om du vill ha hjälp med en designad företagsprofil, så kan jag alltid hjälpa dig (släng i väg ett PM till mig bara).

Jan-Adam Johansson
Chansonett Design
http://www.chansonett.se
[email protected]
http://vykortochkonst.blogg.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2011-12-06, kl 19:44

akarsson

akarsson

Inlägg: 4

Hej!

Har du bestämt vilket ftg form? då är det lätt att gå vidare.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat