Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Ingående balans i Fortnox bokföring

Inlägg 1 av 4

2011-10-23, kl 17:03

Pigan

Pigan

Inlägg: 4

Ingående balans i Fortnox bokföring

Hej!

Åh jag känner mig så korkad....Här har jag slitit med att förstå men måste be om hjälp.
Jag har köpt Fortnox bokföringsprogram och startat ett nytt räkenskapsår för 2011-01-01 till 2011-12-31
Nu ska jag fylla i Ingående balans...och jag förstår inte vad resultatet längst ned ska bli eller hur jag ska tänka alls.

Så här såg det ut när jag deklarerade.

Maskiner och inventarier 5 203:- och skrev av 1200:- = 4003:-
Utgående moms 32 921:-
Ingående moms 10 258:-
Försäljning 133 910:-
Varor, material och tjänster 135 078:-
Årets resultat - 2368
Totalt underskott i företaget 232 894:-

Jag förstår inte alls vad det ska bli för ingående balans...ska det bli noll? Vilka av ovanstående ska fyllas i och vad ska vara i debit och vad i kredit?
Jag ska fasen lära mig detta nu och bli en hejare på bokföring:)

Tack snälla på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2011-10-23, kl 17:41

Pigan

Pigan

Inlägg: 4

Okej, jag kämpar på här..
Tittade på utdrag nu från min deklaration via webben. På bilaga enskild Näringsverksamhet finns en kategori som heter BALANSRÄKNING, där står:
Maskiner och inventarier: 4003:-
Varulager 0:-
Kassa bank 0:_
Eget kapital (tillgångar-skulder) 4003:-

Är det dessa jag ska fylla i? Maskiner och eget kapital så det blir 0:-?
Och ingenting med in och utmoms och resultat mm?
Grrr jag fattar ingeting och jag vill så gärna klara detta själv nu. Kommer jag bara förbi detta hinder så kommer jag klara bokföringen galant:=)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2011-10-31, kl 10:26

mikaelgreen

mikaelgreen

Inlägg: 72

Jäpp, ingående balanser rör endast balansräkningen. Det är helt enkelt förra årets utgående BR som ska vara ingående BR detta år. Och det verkar som om din BR innehåller just bara inventarier och eget kapital.

Du har iofs också en momsskuld, men i en enskild firma är detta en privat skuld, så den "försvinner" ur BR (eller rättare sagt hamnar på eget kapital).

Men summa summarum kommer din IB att vara just 4003 kr på 1200 eller 1220 (debet) och samma belopp på 2010 (kredit). That's it!

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2011-11-01, kl 14:55

Pigan

Pigan

Inlägg: 4

TACK:)
Tack:)
Tack:)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat