Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Ta betalt med kontanter

Inlägg 1 av 4

2011-10-25, kl 12:26

Angelicaa

Angelicaa

Inlägg: 17

Ta betalt med kontanter

Hej!
Som rubrik lyder, hur går detta till?
Måste jag ansöka om något speciellt tillstånd, finns det ett speciellt sätt jag förvarar pengarna till det är dags att gå med dom till banken - ?

Jag har googlat och hört mig för men inte hittat någonting om detta!

Tack på förhand

Stockholms CVkonsult - hjälper dig att söka jobb!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2011-10-25, kl 12:39

Marcus Björk

Marcus Björk

Inlägg: 88

Behövs mer info här.. ska du slentrianmässigt ta kontantbetalning i tex en butik så behöver du ha en kassaapparat. Du måste lämna ett kvitto vid varje försäljning, är det bara någon gång ibland så kan du skriva kvitto.
Kassamaskins leverantören kan säker hjälpa dig med att reda ut föreskrifterna, de brukar vara väldigt insatta.

Ang förvaring av kontanter är det nog något som du ska kolla med ditt försäkringsbolag. Jag hade ett tak i min försäkring för att förvara pengar i firmans lokaler över natt på 1,5 basbelopp, men det var länge sedan.

Marcus Björk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2011-10-25, kl 13:11

Angelicaa

Angelicaa

Inlägg: 17

Tack för snabbt svar! Då jag kommer att sälja tjänster, kommer jag att träffa kunden, vi diskuterar exakt vad det är jag ska göra - ungefär fyra dagar senare möts vi upp. Vi ser till att kunden är nöjd, här vill jag gärna ta betalt med kontanter.

Stockholms CVkonsult - hjälper dig att söka jobb!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2011-10-25, kl 16:02

Marcus Björk

Marcus Björk

Inlägg: 88

http://www.skatteverket.se/rattsinformation/meddelanden/2009/meddelanden2009/skvm200902.5.69ef368911e1304a62580008542.html#tva

Du kan ju kika på den här länken, kika lite extra på 3.2 fjärde punkten,, men den ende som kan ge dig ett riktigt svar här är nog skattemyndigheten. Har du talat med dem?

Marcus Björk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat